- "patent protection,
- powerful trademark or logo,
- intensive relationships and familiarity with customers, and
- artistic designs with frequent updates."
domingo, março 21, 2010
Há que escolher!!!
sábado, março 20, 2010
IMHO a solução não passa por aí...
Acerca da formulação de estratégias
Hermann Simon no seu livro “Hidden Champions of the Twenty-First Century” escreve estas palavras acerca da estratégia:
“Strategy is the art and science of developing and employing a company’s resources to secure profitable, long-term survival. As strategy itself always implies creating something original and different, strategy development cannot be a pure science. The French philosopher Henri Bergson pointed out in 1907 that science must deal with repeatable phenomena if new laws are to be discovered. Strategy, on the other hand, cannot be repeated or imitated. The great error of many strategists is that they are continuously looking for the laws of strategy. They study the success stories of yesterday in order to imitate them. This is the wrong course, even if it involves following the lead of the hidden champions. Superior strategies result only from creativity, originality, and lateral thinking. An American proverb states, “Find out what everybody else is doing, then do it differently.” The only problem is that no one tells us what “differently” means. We have to find this out for ourselves.”
Algumas sugestões para a formulação da estratégia:
“There is not even a standard procedure for strategy development. The right approach, taking either the market or the company’s competencies as a starting point, must be determined for each case individually.
Despite this warning against one-size-fits-all approach, the strategy development process usually encompasses the following stages:
- Analyzing the current position: Where do we stand?
- Setting strategic goals: Where do we want to go?
- Defining the business/market: What is our business? In which market do we want to do business?
- Analyzing internal competencies: What are we capable of? What skills do we have? Innovativeness, financial resources, and personnel are examined here.
- Analyzing the market/customers: How large is our market? How quickly is it growing? Who are the customers? What do they expect from us? How much are they willing to pay?
- Analyzing the competition: Who are our current and potential competitors? What are our competitive advantages and disadvantages? This aspect includes the issue of costs.
- Establishing plan of action: Who will do what, and when?
- Anticipating outcome analysis/forecast: What outcomes do we expect?”
Eu prefiro começar pela definição dos clientes-alvo, prefiro começar pelo fim. Um negócio sustentável só o é se conseguir satisfazer um conjunto de clientes-alvo. Esses clientes-alvo vão ficar satisfeitos em consequência de experiências que vão sentir com os produtos e serviços oferecidos. O que é que um negócio tem de fazer para proporcionar e comunicar essas experiências? Esta é a ponte para a identificação dos processos críticos. Daí vem o passo seguinte: Quais são as competências necessárias para satisfazer os clientes-alvo, ou seja, para operar esses processos críticos?
E como vamos fazer a diferença? Até pode ser pela relação que vamos criar, nutrir e desenvolver…
sexta-feira, março 19, 2010
Em vez de culpar a economia ou de pedir apoios, subsídios e proteccionismo...
Há qualquer coisa que não bate certo
Qual é a estratégia?
quinta-feira, março 18, 2010
A coisa está a ficar preta...
“Bolsa de Atenas afunda 4% e risco da dívida grega dispara”
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“Alemanha atira responsabilidade de salvar Grécia para o FMI”
“Euro escorrega com tragédia grega”
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“Grécia pede ajuda financeira aos líderes europeus”
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“Juros da dívida grega a dois anos disparam 32 pontos base”
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“Atenas lança novo "SOS" à Europa”
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“German Calls for Austerity Have Europe Grumbling”
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“Greek worries return to unsettle investors”
Qual a diferença entre o tratamento sintomático e o ataque às causas-raiz? (parte V)
The Lunatics Have Taken Over the Asylum
Um conselho
Para reflexão
quarta-feira, março 17, 2010
Qual a diferença entre o tratamento sintomático e o ataque às causas-raiz? (parte IV)
Migração de valor
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Given the fundamental shifts in consumer behavior, consumer marketers and retailers — across categories as varied as food and beverage, home improvement, consumer electronics, and apparel — should be changing their product assortments, pricing strategies, advertising, and promotions. Companies that do this well will find the winds far more favorable, and they will prosper first and most in the new value-driven marketing environment."
Qual a diferença entre o tratamento sintomático e o ataque às causas-raiz? (parte III)
terça-feira, março 16, 2010
Qual a diferença entre o tratamento sintomático e o ataque às causas-raiz? (parte II)
Portugal não tem poupança suficiente. Assim, todos os anos tem de ir buscar financiamento ao exterior para se manter. Uma empresa só existe virada para o exterior, pois, a única forma de se sustentar é conseguir seduzir clientes que estejam dispostos a trocar dinheiro por produtos e serviços.
Consideremos uma PME que acaba de receber uma carta do seu principal cliente:
“Segue em anexo um gráfico que visualiza o Vosso desempenho nos últimos 12 meses. Nele podem reparar que Vos foi atribuída a categoria de fornecedor de nível C. De acordo com o nosso contrato têm um mês para apresentar um programa que nos elucide sobre o que vão fazer para deixarem de ser fornecedor C.
Recordamos que os fornecedores tipo C deixam de ser nossos fornecedores preferenciais e, por isso, as encomendas a colocar à Vossa empresa serão reduzidas em 50%”
O Director Comercial termina a leitura da carta, pousa-a na mesa e fita os olhos dos seus colegas de Direcção.
- Quem é que temos de “untar” desta vez para resolver isto?
- Desta vez isso não vai resultar, com estes tipos isso não funciona.
- Bom, nesse caso vamos ter de fazer sacrifícios e cortar um pouco na nossa margem.
- Não creio que eles estejam a pedir uma redução do preço. Estão a pedir um plano para reduzir a quantidade de defeitos que lhes chegam a casa.
-Bom, então sempre temos de fazer sacrifícios e reduzir a nossa margem. Temos de reforçar o controlo da qualidade, vamos contratar mais dois controladores da qualidade para que se evite que os defeitos cheguem a casa deles.
-Todos de acordo? OK! Então vamos responder-lhes com um programa que prevê o reforço do controlo da qualidade.
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Continua
Aprender com os erros dos outros
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Como resultado, este despilfarro de recursos ha provocado la destrucción neta de 113.000 puestos de trabajo en la economía española, según el informe. Es decir, 2,2 trabajos destruidos por cada “empleo verde” generado por este sector gracias a la subvención."
- "Cada “empleo verde” que promete Zapatero cuesta 571.138 euros a los españoles";
- "Cada “empleo verde” que promete Zapatero cuesta 571.138 euros a los españoles";
- "En Alemania explotará una bomba informativa: cada puesto de trabajo en la energía solar cuesta 150.000 euros al año!"
segunda-feira, março 15, 2010
Para reflexão
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"A study by Babson College and Baruch College found that Americans age 55 and above started 18.9 percent of all businesses created in 2008, compared with 10 percent in 2001. The 55-and-overs are playing a larger role in entrepreneurship partly because the number of Americans in that age category is rising rapidly. (The Center for Retirement Research at Boston College found only a small increase in the percentage of those older than 55 who are self-employed since 2001, although it found a spurt upward since mid-2008.)"
Destruir oferta?
Estratégia vs processos
domingo, março 14, 2010
A paixão por procedimentos (parte II)
Jill: Yes, but she thinks like me. So I should be able to think it through and find her pattern, logically and rationally.
MacGyver: Without the emotion, right?
Jill: That's what gives her the edge. People and emotion can't get in her way.
MacGyver: Well, I say we trust our instincts—go with our gut. You can't program that. That's our edge."
- They are training tools. They help novices get started in learning a task.
- They are memory aids. In many jobs they help workers overcome memory slips.
- They can safeguard against interruptions.
- They reduce workload and make it easier to attend to critical aspects of the task.
- They are a way to compile experience and historical information. Procedures are useful when there is a lot of turnover and few workers ever develop much skill.
- They can help teams coordinate by imposing consistency. If the people on the team know the same procedures, they can predict one another’s next moves."
A acompanhar com interesse
Fractais
sábado, março 13, 2010
Auditorias internas que acrescentam valor (parte VI)
A paixão por procedimentos (parte I)
O Grande Geometra
Pre-conceitos
sexta-feira, março 12, 2010
O PEC e Peres Metelo (parte I)
Os carros cubanos andam?Comunicação, comunicação, comunicação
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Research by CEB's HR consulting and workforce survey division, CLC Genesee, recently discovered that productivity of the employees that both experienced change and expect more change to come decreased by 66%. Simply put, almost two-thirds of all employees are 33% as productive as they can be because they don't understand what they are now asked to do."
quinta-feira, março 11, 2010
Para lá da esquizofrenia
- "Números "dramáticos" do INE exigem políticas de criação e preservação de emprego - BE" (Moi ici: O emprego é como o lucro, são consequências, são resultados, não são objectivos para os quais se trabalhe directamente, surgem sempre por tabela)
- "Números do INE não são simpáticos" (Moi ici: Só agora? Não mudou nada!!! Esquizofrenia... a tal que nos leva de bestial a besta em trinta dias)
- "Ministro das Finanças pede confiança na Economia portuguesa" (Moi ici: Propaganda, marketeiros... querem promover uma marca abstracta... não existe produto só imagem)
- "Economia nacional contrai 0,2% no quarto trimestre"
- "O motor da economia está gripado. Crise reduz potencial de crescimento"
- "Economia caiu um por cento no último trimestre de 2009"
Recordar: Não há erro humano!!!
Clientes-alvo e Proposta de Valor (parte III)
“Entities at each level deliver value to customers at the next level. Each entity in a chain, except consumers, is thus a value delivery system. At each level there may be many other comparable entities, which are often in competition.
In addition to these levels, there are often entities of importance to an organization that do not buy or sell that organization's product. (Moi ici: Quem se concentra no produto que fabrica tem dificuldade em descobrir esta realidade.) They are not in line with the main levels in the chain, but they may be crucially important. Such off-line entities include regulators, legislators, governmental services, various politicians, the local community near a plant, standard-setting bodies, various kinds of thought-leaders, suppliers of non-competing products to entities in the chain, consultants, or third-party payers such as insurance companies. Usually these off-line entities are also VDSs in their own right and may be very important to understand.”
…
“For each business, the customer entities at some level in the chain will be the most essential for the organization to understand. The proposition delivered to these customers will determine the business's success, even if the organization is only indirectly involved in its delivery and even if other customers in the same chain are more immediate customers. These most essential customers are primary entities. The more immediate customers between the organization and these primary entities are best understood as supporting entities; in this case, they are intermediaries. Other supporting entities may include suppliers, off-line entities, or customers of the primary entity, for example”
…
“Entities (organizations or individuals) which are at the most distant level in the chain where these criteria are still met should be considered the primary entity. For, it is the choice of value proposition to these customers that must shape the design of the business.”
…
“On the other hand, the primary entity is not necessarily the customer at the last level of the chain. Nor is it necessarily what is usually meant by `end-user.'”
…
“Whenever the primary entity is separated from an organization by one or more levels in the chain, the levels in between can be understood as intermediaries. A channel of distribution is usually an intermediary between a manufacturer and its primary entity. However, intermediary entities are not unimportant. ”
…
“A complicating factor in understanding the value delivery chain is the implicit assumption that an organization's task is to please the entities at all levels in the chain. Sometimes it is unavoidable, when delivering the most important value proposition in a chain, to deliver an inferior value proposition to entities at one or more other levels in that same chain. (Moi ici: Este é o truque... se apostar em seduzir o consumidor com uma proposta de valor superior... a distribuição pode sentir-se obrigada a trabalhar com a minha empresa e nas minhas condições porque pressionada pelo consumidor. Qual tem sido o percurso de muitas marcas? Abdicar de trabalhar junto da mente do consumidor e, desviar recursos daí para a relação com a distribuição... mas a distribuição não está parada e também tem as suas marcas. E depois aparecem as Centromarcas a queixarem-se "Agarrem-me senão mato-me!") In fact, deliberately choosing to do so can be nothing short of strategically brilliant.”
…
“Once an organization realizes who the real primary entity should be, it must ensure that those primary entities are delivered the right value proposition. This is the primary value proposition, which is delivered by the primary value delivery system. This VDS includes actions by the organization but may also include those of intermediaries and others in the chain. To motivate these other entities to participate in this larger VDS, an organization must also deliver supporting value propositions to these other entities. Thus, to make money in a value delivery chain means designing both primary and supporting VDSs”
…


