“While it may seem counterintuitive to focus your marketing and trust-building efforts on a small and specific group of people, there are benefits to doing so. The more specific you are with who your products or services are for, the more you can build trust with that particular audience. The paradox of focusing on a niche is that the more specific you are, the easier it is to sell to that group and the more likely it is that you can charge a premium for being that focused. With that kind of focus in mind, you can get to know the specifics of your niche better, learn how to serve customers more effectively, and build a reputation for yourself in that smaller niche.Trechos retirados de "Company of One: Why Staying Small is the Next Big Thing for Business" de Paul Jarvis.
...
Alex Beauchamp, former head of content at Airbnb, said that she never wants any content she works on to “go viral.” She doesn’t want to ever be on the hook for making that happen. Moreover, going viral is often what happens with a business that, not understanding who its intended audience is, tries to appeal to pretty much everyone. If you want a piece of content for your business to generate a billion views, you probably don’t understand the purpose of that content or whom it was really created for. Engagement and connection with your niche are more important and far less costly to generate.
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trust is more important than virality when it comes to content.
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education is a better and cheaper way to build your customer base. When you teach customers about how products like yours can be used or can benefit their own businesses or lives, trust is the natural outcome.
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If your business becomes a source of information, you’re giving your customers what they need to make their own informed decision (even if they decide not to buy from your business).”
quarta-feira, julho 31, 2019
"The paradox of focusing on a niche"
Os trechos que seguem devem ser lidos tendo em conta o que se tem escrito neste blogue ao longo dos anos sobre a necessidade de subir na escala de valor, sobre a necessidade de trabalhar para nichos, sobre a necessidade de não querer ser tudo para todos
terça-feira, julho 30, 2019
Curiosidade do dia
Os jogos de tabuleiro são autênticas lições de vida. pic.twitter.com/AJIKDuDEDy— Emigrante dos que estão lá fora no estrangeiro (@pedegancho) July 29, 2019
Comparar esta resposta "Brain drain claimed 1.7 million youths. So this country is scrapping its income tax" com a abordagem portuguesa "Falta de mão-de-obra? Portugal precisa de imigrantes, diz Bloomberg".
A Polónia age assim:
"A new law that comes into effect in Poland this week will scrap income tax for roughly 2 million young workers."Portugal age assim:
"O país precisa de “atrair imigrantes qualificados para as necessidades da economia portuguesa”"Depois admiramos-nos com "Para nós, as golas inflamáveis; para os outros, IRS a 20% /premium":
"Na mesma semana em que o país descobriu que as golas da Protecção Civil não só eram inflamáveis mas socialistas, o governo alargou a lista das profissões que garantem uma taxa de IRS de 20% a estrangeiros ou a emigrantes que decidam mudar-se para cá. Não, nem toda a gente se pode queixar: sobretudo, aqueles que ainda estão para chegar a Portugal.BTW, hoje é o primeiro dia de trabalho da minha filha mais velha na Suíça. Farta do saque normando nesta choldra que tem de ter dinheiro para pagar golas e padeiros. Uma decisão acertada e apoiada pela família.
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Em Portugal, a carga fiscal cresce desde a década de 90. Mas quando os cidadãos se queixam dos impostos, os altifalantes do governo insistem que é só má vontade, porque a fiscalidade portuguesa seria baixa quando comparada com a do resto da Europa. Nem vale a pena explicar-lhes que, para o nível de desenvolvimento do país, não é, e que o esforço fiscal em Portugal é, pelo contrário, dos mais elevados (37% acima do alemão). Mas se os impostos directos em Portugal, segundo a maioria governamental, são tão ínfimos, por que razão é preciso criar uma “flat tax” de 20% para seduzir estrangeiros? Não deveria bastar como chamariz uma das tributações supostamente mais leves do continente?"
Caro joão oliveira, os supermercado podem não fugir, mas os saxões sim.
A minha primeira lei sobre a concorrência?
Perante este tweet dei logo resposta:
O artigo é este, "O curioso caso dos patrões portugueses que não querem um mercado liberalizado" e para quem não conhece a 1ª Lei de Arroja:
Recordar:
Neste blogue há uma lei para as empresas grandes de um sector económico (2014):
O artigo é este, "O curioso caso dos patrões portugueses que não querem um mercado liberalizado" e para quem não conhece a 1ª Lei de Arroja:
"Primeira Lei Arroja da Concorrência: “A concorrência é boa e desejável em todos os sectores de actividade, excepto no nosso”Pensar que as empresas são todas iguais... come on.
Recordar:
- A mentalidade socialista (não confundir com os partidos) (Maio de 2010)
- Politicamente incorrecto (Abril de 2014)
- Curiosidade do dia (Outubro de 2016)
Neste blogue há uma lei para as empresas grandes de um sector económico (2014):
"Recordar qual é a primeira lei, quando uma empresa grande pretende livrar-se de concorrentes sem os comprar?Daqui (2010):
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Aumentar as barreiras legais e regulamentares!"
"Qual é a minha primeira lei sobre a concorrência? Quando um mercado está saturado, a primeira via para eliminar concorrência é aumentar as barreiras burocráticas,"
Uma lição sobre co-criação, ...
Em 2010 escrevemos "Mais uma sugestão de modelo de negócio" com base numa ideia tida pela primeira vez junto à barragem de Bemposta, enquanto ouvia na rádio as notícias sobre níveis de radioactividade elevados nos países escandinavos (depois descobrir-se-ia Chernobyl, Abril de 1986 portanto).
Em 2014 acrescentamos "O essencial é co-criar à medida de cada um, a sua experiência".
Agora, leio "Flyfishing and kayaking trips help L.L. Bean, Orvis sell more gear and attract more customers". Uma lição sobre co-criação, sobre parcerias, sobre desenvolvimento de experiências:
"It's all there when you arrive. The fishing gear, the boat, the waders, the guide that knows that one secret spot where the trout are sure to bite along the Madison River in Montana's Ruby Valley.
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Orvis outdoor apparel and gear company has taken care of all of it — for $3,275. All you have to do is focus on the rhythm of your cast and the cool, clear water moseying by.
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This is the vacation experience outdoor retailers and apparel companies are gunning for as they expand beyond merchandise into planning adventure trips and outdoor activity schools.
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Education has long been a strategy for finding new customers for outdoor brands, which have offered low cost or even free programs for decades. The majority of vacationers either do no or very few outdoor activities in a given year on their trips, according to a 2018 study by market research company Mintel. Just 16% of people who went on a vacation in the past year did four or more outdoor activities on their trip and just 23% said they purchased equipment for a vacation.
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By teaching people how to do new activities, the apparel and gear companies are expanding their customer pool.
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"We start from a base of we want people to be interested and learn skills and learn those activities. Of course, once they do those activities, they fall in love with those activities, they become lifelong outdoors people, and then of course they start buying stuff," Smith said. "But it really starts from a pure place of wanting people to get outside and learn those skills and activities."
segunda-feira, julho 29, 2019
"The only way to really care is to have human beings who care"
"The marketing math is compelling. It’s obvious that the most highly-leveraged moment in every brand’s relationship with a customer is the moment when something goes wrong.Sim, continuem a acreditar que a AI e a automatização vai ser o futuro em Mongo.
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In that moment, when a promise was broken, the customer sees the true nature of the brand. We make up stories about the brands in our lives, but we believe that when the promise is broken we’re about to see the truth of that story.
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The only way to really care is to have human beings who care (and to give them the authority and resources to demonstrate that.)
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Once you’ve got that, it’s pretty easy to show that you do."
Sim, continuem a acreditar que as pessoas vão estar dispostas a comprar mais vómito industrial.
Sim, continuem a acreditar que basta pôr uns "warm bodies" sem formação e preparação a lidar na linha da frente com os clientes.
Sim, continuem a acreditar que os clientes quando lidam com a sua empresa estão tão prisioneiros como quando lidam com o estado e os seus serviços sem alternativa.
Pode ser que vos corra mal.
Trechos retirados de "Too big to care"
Democratização da produção (Parte IV)
Parte I, Parte II e Parte III.
Recordar "Quanto tempo?"
Recordar "Quanto tempo?"
"Just as electrification did more than simply change the power source, leading companies to revamp their factory layouts, additive manufacturing will do more than increase flexibility and simplify assembly lines. It will allow for the overhaul of the industrial geography.Trechos retirados de "Jabil’s manufacturing leap".
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Because additive manufacturing doesn’t depend on economies of scale, as conventional manufacturing does, factories can be much smaller. [Moi ici: O que dizemos aqui há anos!] They can focus on local markets rather than global demand — and then take this production to a new level of customer responsiveness.
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“Today, Jabil has over 100 factories throughout the world,” he said in an interview. “Ten years from now, we might have 1,000 factories — or 5,000 factories — all smaller, and each closer to where our end markets are and where people buy products. This would allow us to make products fully on demand, which is ultimately the most compelling aspect of 3D printing’s value proposition.
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Instead of drawing from global supply chains, the local factories that Dulchinos envisions will make most of their parts in-house. They will also need fewer parts and less assembly, though they will always need feeder materials. Thus, 3D printers integrated with software platforms promise to make countries more self-reliant in manufacturing. Companies will depend less on the flow of goods across continents, which would limit the damage from trade disputes. And they will do all of this while better giving customers what they want, on demand.
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Thanks to the versatility of later-stage Industry 4.0 production systems, these local factories will likely also make products across multiple industries. [Moi ici: Uma espécie de cooperativas ou makerspaces]
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Each local factory will therefore serve customers across many product categories and beat its focused, single-industry rivals. This “pan-industrial” approach would give an already diversified company such as Jabil a major competitive advantage over focused rivals. If this progression continues, at some point in the not-too-distant future a typical retail store will consist of a showroom in front and a factory — managed by Jabil or others — in back. The store clerks would be like industrial consultants, conferring with customers and making products to order for them on the spot." [Moi ici: Proximidade para assegurar co-criação]
domingo, julho 28, 2019
Are you prepared to walk the talk?
Ler sobre as preocupações ambientalistas da Zara e do grupo Inditex sem uma palavra acerca do seu modelo baseado no consumo atrás de consumo levou-me a escrever isto "Curiosidade do dia":
"Isto é muito interessante, mas se a Inditex está assim tão preocupada com o ambiente, quando é que muda o seu modelo de negócio baseado na fast-fashion: usar e deitar fora?"Depois, citei em "Começar a revolução em casa":
"Each year approximately 350,000 tonnes of used clothing is sent to UK landfills but research suggests that this figure could be significantly reduced if wearers were actively and routinely to repair damaged clothes."Agora descubro "Zara built a $20B empire on fast fashion. Now it needs to slow down":
"But as the fashion industry moves toward more eco-friendly practices, it’s worth asking: Can fast fashion ever really be sustainable?Are you prepared to walk the talk?
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But here’s the thing: Trendy clothes have a short shelf life. Case in point: Zara’s tie-dye pieces I referenced above are currently 30% to 50% off, in an effort to clear the inventory to make room for the next trend. One reason fashion is such a blight on the planet is that we’re simply consuming too much of it. The apparel industry produces more than 150 billion clothes every year for only 7 billion humans. Over the last 15 years, clothing production has doubled, and yet the average number of times a garment is worn before it is discarded has decreased by 36%. Many clothes are worn just seven to 10 times before they’re thrown out.
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So if Zara wants to become more sustainable, it may need to rethink the design of its clothes, not just how they are manufactured.
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Yet nowhere in its announcement did Inditex address the sheer volume of clothes it produces, nor its model of selling fashion-forward clothes at a fraction of the price of designer brands. In fact, it is working toward more and more growth. Over the last five years, its sales have grown between 4% and 10% every single year. While that’s good news for shareholders, it’s bad news for the planet. No matter how eco-friendly its supply chain becomes, producing more and more clothes comes at an environmental cost.
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This kind of agility is one of Zara’s, and Inditex’s, biggest strengths. But right now, it is being deployed to create hot new looks that may not be in style in a few weeks or months. This is directly contributing to our overconsumption of clothes.
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The most eco-friendly approach would be to create durable, classic clothes that the customer would wear for years before recycling."
Partilhar informação
Esta semana ouvi uma apresentação de um colega sobre o inbound marketing. Um slide, 5 minutos, um público difícil, mas saiu-se muito bem.
Já por várias vezes chamei a atenção para a desconexão entre as mensagens de uma organização e a sua estratégia. Por exemplo, em "A Natureza tem horror ao desperdício" escrevi:
E como é que os ginásios lidam com este envelhecimento?
Mal!
Daqui, "E quando o mundo muda", retirei esta figura:
Será que não há mercado para ginásios dedicados a uma fatia mais velha do mercado? Ou será que não há oferta dedicada a esses clientes-alvo?
Voltando ao inbound marketing, eis um exemplo do tipo de textos que podem ser desenvolvidos para começar a criar a aura de especialista no sector e, começar a atrair potenciais clientes e prescritores, "Physical Function and Aging"
Como escreve Paul Jarvis em "Company of One: Why Staying Small is the Next Big Thing for Business":
Já por várias vezes chamei a atenção para a desconexão entre as mensagens de uma organização e a sua estratégia. Por exemplo, em "A Natureza tem horror ao desperdício" escrevi:
"Quando um ginásio coloca pósteres de moças e moços a caminho de algum concurso de culturismo ou de beleza, está a apostar e a dizer ao mercado quem são os seus alvos e, ao mesmo tempo está a dizer aos seniores: nós não somos para vocês."E qual é a demografia portuguesa? A de um país envelhecido:
E como é que os ginásios lidam com este envelhecimento?
Mal!
Daqui, "E quando o mundo muda", retirei esta figura:
Será que não há mercado para ginásios dedicados a uma fatia mais velha do mercado? Ou será que não há oferta dedicada a esses clientes-alvo?
Voltando ao inbound marketing, eis um exemplo do tipo de textos que podem ser desenvolvidos para começar a criar a aura de especialista no sector e, começar a atrair potenciais clientes e prescritores, "Physical Function and Aging"
Como escreve Paul Jarvis em "Company of One: Why Staying Small is the Next Big Thing for Business":
"Sharing content and information is an effective way to begin a sales process because it helps a potential customer see what they need, why they need it, and then how your products can help solve their problem.
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The first is that creating a relationship with an audience that sees you as a teacher sets you up to be perceived as the domain expert on the subject matter. If you’re teaching an audience about legal issues on the internet each week in a newsletter, they’ll begin to trust your insights, and then, as happened with Brian, you’ll probably be the first person they think of when they need to hire someone to help them with legal issues.
The second benefit of out-teaching your competition is the chance to show an audience the benefits of what you’re selling."
sábado, julho 27, 2019
Amadores a jogar bilhar
Outro exemplo de bilhar amador a ser praticado na assembleia da república.
Se forem pedir responsabilidades a quem aprovou a proibição do abate vão ouvir que a culpa desta situação é de quem não executou bem os planos. pic.twitter.com/octzIu1JWo— Jorge Ventura (@joxventura) July 27, 2019
Recordar:
- Amadores a jogar bilhar (Junho de 2016)
- "Most thinking stops at stage one" (Julho de 2019)
But if trash comes in, trash comes out
Coincidência, ou conspiração?
Esta semana duas pessoas em dias diferentes, em cidades diferentes, recomendaram-me a leitura de "Factfulness". Quinta-feira, antes de apanhar camioneta entro numa livraria e apanho com este livro bem de frente.
Esta semana duas pessoas em dias diferentes, em cidades diferentes, recomendaram-me a leitura de "Factfulness". Quinta-feira, antes de apanhar camioneta entro numa livraria e apanho com este livro bem de frente.
"In poor countries what % of girls finish primary school? 20%, 40% or 60%?Pois:
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What % of babies in the world under one year received a type of vaccine? 20%, 50% or 80%?
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Today there are 2 billion children. According to the UN by 2100 the number will double, will it be 3 billion or equal?
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If you have not answered all three questions always with the last hypothesis, you are wrong. If you didn’t get anyone right, you’re in “good” company: most CEOs, top NGO managers, highly trained medical professionals, etc. all, all of them respond worse than chimpanzees… (which responding at random would hit at least one answer – 33%)."
"One cannot think well with wrong facts. Am I an excellent information processor? In quantity and speed? All right. But if trash comes in, trash comes out: garbage in, garbage out. How to draw right conclusions from wrong assumptions? This is what explains how 1) smart people 2) in powerful countries make catastrophic decisions where it would be best to be quiet."
sexta-feira, julho 26, 2019
Curiosidade do dia
Para reflexão, só números:
Portugal, the path to nowhere:— FBS 🇵🇹 🇮🇹 🇪🇺 (@filipebatsilv) July 25, 2019
-One of the highest government debts;
-One of the lowest investment levels;
-Gov expenditure at EU avg.
So: Gov spends like avg EU, not reducing debt, while investment at record low...
Despite this, Portugal/Costa&Centeno seen as a success case. pic.twitter.com/P1nOAWeXhb
Acerca dos genéricos
Recuar a 2012:
@Peliteiro Qd se começou a falar de genéricos fui um fâ desde o início. Agora, qt mais sei sobre o sector mais tenho receio— Carlos P da Cruz (@ccz1) January 15, 2012
Recuar a 2010:
@Peliteiro Há 10 anos não pensaria 2 vezes e defenderia os genéricos. Agora, tenho cada vez mais dúvidas... I mean it— Carlos P da Cruz (@ccz1) September 14, 2010
Por coisas como esta "Are Generic Drugs as Good as Name Brand?":
"What Dingle needed, though, wasn’t a higher dose of new generic medicine, but the effectiveness of the brand-name drug. “When I went to pick up the new dose, the pharmacist took a minute to look at my prescriptions, then confirmed that my levels had changed after I switched from Synthroid to generic,” Dingle says. “He said he had seen variations like this, not only when the prescription changed from Synthroid to generics but also between batches of generics.”
...
The active ingredient of the generic must have the same pharmacokinetics as the original drug, which means it must behave the exact same way and reach the same maximum dose in the blood on the appropriate dosing. If the active ingredient is indeed bioequivalent, the drug will likely be equally effective and safe as the original.
But there may be a cost to the cheaper route. A drug’s inactive ingredients (binders, fillers, detergents, dyes, antioxidants, and sugars, which pharmacists call excipients) aren’t subject to the same level of regulation and research as active ingredients. While additional ingredients aren’t allowed to affect how the drug functions in the body and must be proven as “safe” to the FDA, those inactive ingredients can vary widely between brand names and generics — and between generics themselves.
...
For some patients, generic medications can cause a number of adverse reactions, meaning a drug can compound health concerns instead of alleviating them. This is often linked to a person’s biology; for example, a lactose-intolerant patient who switches to a generic drug with a lactose-based excipient might experience stomach issues, which could in turn decrease drug absorption.
...
Which leads to another drug-related phenomenon: the “nocebo” effect. Studies show using generic drugs can cause an anti-placebo effect of worsening symptoms or problematic side effects."
Dastardlys
Dedicado aquelas empresas que vivem mais preocupadas com o que faz a concorrência do que em surpreender os clientes, do que em ganhar clientes, do que em subir na escala de valor, do que melhorar a eficiência.
When natural selection trumps sexual selection... pic.twitter.com/E4ne4izquL— Steve Stewart-Williams (@SteveStuWill) July 26, 2019
quinta-feira, julho 25, 2019
Democratização da produção (Parte III)
Parte I e Parte II.
Continua.
Trechos retirados de "Manufacturing’s new world order - The rise of the point-of-demand model"
"The globalization manufacturing paradigms of the past few decades were primarily cost-cutting ventures built on traditional high-volume production schemes. Locating factories in regional hubs, typically in developing countries outside a manufacturer’s domestic market, was seen as a way to reduce labor expenses and form alliances with low-cost suppliers in these regions. And as long as the discount to operate in emerging nations was large enough to overcome logistics inefficiencies and time-to-market requirements, this approach was profitable and made perfect sense.Cito isto e lembro-me da reacção da indústria automóvel incumbente a pedidos em pequena quantidade e com requisitos fora da caixa:
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But a combination of trends is making this strategic approach obsolete — and is shifting value creation in production downstream toward customers and customization. For one thing, wage escalation in emerging nations and concerns about uncertain energy costs have eroded the perceived competitive advantage that multinationals sought from offshoring.
...
the growing importance of the “build where you sell” principle
...
More than anything, however, the rapidly morphing relationship between manufacturers and their consumers is at the heart of the point-of-demand revolution — and will have the most permanent impact on it. In all regions, but particularly in emerging nations as demand evolves and the middle class expands, customers increasingly expect products that match local cultural preferences, rather than homogeneous global brands and business-to-business services.
...
For the first time, customers can reasonably demand products from mainstream manufacturers that look and feel like they were made next door. And companies can expect increased customer loyalty when they meet these demands through personalization"
"Deutsche Post says it took this route when the conventional vehicle makers turned down requests to build the electric vans in what are limited numbers by their standards."Também me lembro disto, "Comboio Vasco da Gama vai ligar Portugal à Alemanha em 2020". Da janela do meu escritório, a menos de 10 metros da linha do Norte vejo passar os comboios de mercadorias carregados de: eucalipto; brita; carvão; e cimento (eheheh escrevo isto, oiço o comboio a passar, levanto-me e é um comboio com contentores fechados). Não digo que seja impossível levar exportações das PMEs do Norte para a Europa Central, mas vai ser muito difícil. A variedade de destinos, as pequenas quantidades e as entregas rápidas não sei se podem ser conciliadas por quem tem o mindset noutro mundo. Fazem-me lembrar:
"Em 2009, com a forte quebra da produção automóvel, recordo as empresas produtoras de composto para esse sector, que com preços muito baixos tentaram fornecer os fabricantes de solas. Claro que a coisa não correu bem porque a indústria de calçado queria variedade e pequenas quantidades, não a monocor e as grandes quantidades. E a coisa deu para o torto."
Continua.
Trechos retirados de "Manufacturing’s new world order - The rise of the point-of-demand model"
e a fugir do Normalistão
Muito empresário de PME precisava de ler isto, "Comparing % and mass", e deixar que a mensagem caísse bem fundo:
"Small audiences are your friend, because small audiences are specific, and specific increases your percentage."Estamos a caminho de Mongo e a fugir do Normalistão.
quarta-feira, julho 24, 2019
Isto deve ser feike niús - só pode
Coisas que nos fazem dizer:
UAU!!!
Há dias o Chefe do Estado-Maior General das Forças Armadas dizia que havia falta de pessoal:
Agora descubro isto no Twitter:
De acordo com este site.
Isto deve ser feike niús. Portugal tem mais efectivos que Espanha e a Alemanha?
Quer dizer que o exército português nunca fez a sua reformulação após as guerras coloniais?
Por favor digam-me que isto está errado.
Como se calcula o número de reservistas em Portugal?
UAU!!!
Há dias o Chefe do Estado-Maior General das Forças Armadas dizia que havia falta de pessoal:
"Há um ano no cargo, o Chefe do Estado-Maior General das Forças Armadas queixa-se da falta de recursos humanos e fala de uma "situação insustentável". Militares ao serviço já fazem "esforço tremendo"."Trecho retirado daqui "Chefe das Forças Armadas fala em “situação insustentável”".
Agora descubro isto no Twitter:
De acordo com este site.
Isto deve ser feike niús. Portugal tem mais efectivos que Espanha e a Alemanha?
Quer dizer que o exército português nunca fez a sua reformulação após as guerras coloniais?
Por favor digam-me que isto está errado.
Como se calcula o número de reservistas em Portugal?
Constância de propósito - falta tanta
Quando apresento o conceito de estratégia recorro ao ditado:
Ninguém quer ser doente e pobre!
Toda a gente quer ser saudável e rico. No entanto, à luz do teste do algodão isso não é uma estratégia, é catequese.
Estratégia a sério dói! Implica renunciar a algo.
Ter saúde, mas ser pobre.
Ser rico, mas ser doentio.
Aos políticos quase todos falta a coragem para ter uma estratégia. Ter uma estratégia implica escolher e fazer o lock e usar esses parâmetros para tomar as decisões a seguir. Acontece que os políticos têm medo do lado negativo de qualquer estratégia. Por isso, fazem uma escolha e logo a seguir começam a miná-la com as medidas que tomam para minimizar as consequências naturais das escolhas que fizeram. Recordo o conselho para a procura dos sacrificados. Reparem como este conselho de Abril de 2015 explica tão bem o caos nos serviços públicos (afinal os serviços públicos existem para os funcionários, como disse a ministra da Saúde recentemente, os sacrificados são os condenados a usá-los, os utentes).
Há dias recordei esta falta de constância: aumentar salários para eliminar as empresas que não podem pagar salários melhores, mas depois, face ao aumento do desemprego e encerramento das empresas, vem o apoio com subsídios.
Ontem detectei outro exemplo:
Às segundas, terças e quartas o ministério da Agricultura enterra milhões no sector leiteiro para evitar o normal funcionamento do mercado.
Às quintas, sextas e sábados o governo ataca os sectores que consomem leite:
- Mais vale ser rico e ter saúde do que pobre e doentio!
Ninguém quer ser doente e pobre!
Toda a gente quer ser saudável e rico. No entanto, à luz do teste do algodão isso não é uma estratégia, é catequese.
Estratégia a sério dói! Implica renunciar a algo.
Ter saúde, mas ser pobre.
Ser rico, mas ser doentio.
Aos políticos quase todos falta a coragem para ter uma estratégia. Ter uma estratégia implica escolher e fazer o lock e usar esses parâmetros para tomar as decisões a seguir. Acontece que os políticos têm medo do lado negativo de qualquer estratégia. Por isso, fazem uma escolha e logo a seguir começam a miná-la com as medidas que tomam para minimizar as consequências naturais das escolhas que fizeram. Recordo o conselho para a procura dos sacrificados. Reparem como este conselho de Abril de 2015 explica tão bem o caos nos serviços públicos (afinal os serviços públicos existem para os funcionários, como disse a ministra da Saúde recentemente, os sacrificados são os condenados a usá-los, os utentes).
Há dias recordei esta falta de constância: aumentar salários para eliminar as empresas que não podem pagar salários melhores, mas depois, face ao aumento do desemprego e encerramento das empresas, vem o apoio com subsídios.
Ontem detectei outro exemplo:
Às segundas, terças e quartas o ministério da Agricultura enterra milhões no sector leiteiro para evitar o normal funcionamento do mercado.
Às quintas, sextas e sábados o governo ataca os sectores que consomem leite:
"Entre os produtos que vão deixar de ser publicitados junto a escolar, parques infantis, redes sociais, e em programas de televisão e de rádio encontram-se chocolates, bolos, gelados, refrigerantes, bolachas, cereais de pequeno-almoço, iogurtes, fiambre, queijo ou refeições pré-preparadas." [Moi ici: BTW, e os leites achocolatados?]Brevemente teremos os cromos do karma a fazer o choradinho junto do governo, que irá desembolsar mais uns milhões para apoiar os produtores leiteiros prejudicados pelas medidas tomadas pelo mesmo governo.
Por que é que os jornalistas não colocam perguntas impertinentes?
Primeiro ler "Amazon plans to upskill 100,000 employees. Here’s what that means for the future of work":
Isto em linha com o que escrevo aqui há anos ao recordar a primeira Escola Comercial Oliveira Martins no Porto:
Julgo que esta gente não valoriza a formação, e que isto não passa de "conversa da treta". Se valorizassem a formação tratavam-na como algo estratégico sobre o qual querem deter o controlo e não algo que tentam externalizar e pôr o contribuinte a pagar. Outros que continuam "in the last industrial revolution".
Pena que os jornalistas não coloquem perguntas impertinentes:
"Amazon’s announcement that it will invest US$700 million to retrain 100,000 employees—a third of its U.S. workforce—in new technologies is the latest reminder that the much-heralded future of work is well underway.Tal como a ministra da Saúde referiu:
...
The jobs of tomorrow will require at least some competency in the STEM fields—science, technology, engineering, and math.
...
The blurring of technical and nontechnical jobs signals a dramatic shift for the entire workforce and will change the basic structure and nature of work.
...
Who should be responsible for ensuring the workforce is prepared for these challenges?
Amazon’s answer, essentially, is “we’ll take care of it.” One of the more telling aspects of Amazon’s announcement was that it plans to use its own programs to retrain employees, such as Amazon Technical Academy and Machine Learning University.
There was no mention of universities and colleges. Other companies, such as Google, similarly say they are relying on partners outside of traditional academia to support their training needs.
...
The problem is, at present, higher education is designed for the last industrial revolution, not the current one. Universities and colleges deliver degrees at a glacial pace. The average completion time for a bachelor’s degree is five years. That’s too slow."[Moi ici: Como não recordar aquela pergunta "Por que é que a nossa faculdade altera o plano de curso em 2015 e não incluiu aprendizagem de Android para alunos de programação?" e a resposta]
"O objetivo do Ministério da Saúde é tratar bem os profissionais de saúde"O objectivo da universidade pública é servir os seus funcionários.
Isto em linha com o que escrevo aqui há anos ao recordar a primeira Escola Comercial Oliveira Martins no Porto:
"Frequentei o 7º, 8º e 9º ano de escolaridade na Escola Comercial Oliveira Martins no Porto, uma escola criada algures no final do século XIX pela iniciativa de comerciantes para formar e preparar os seus trabalhadores. Recordo isto porque sinto que é para aí que vamos novamente, em vez de uma escola obrigatória destinada a formar legiões de robots necessários para operar acriticamente as sociedades do século XX, em vez de uma escola que pretende eliminar as nossas diferenças de idiossincrasia e nos tenta enformar para sermos cidadãos "normais", em vez de uma escola que prepara as crianças de Pousafoles do Bispo para serem iguais e trabalharem como as pessoas de Lisboa, o que só as levará a detestar, ou ignorar, ou nunca equacionar que um futuro também é possível em Pousafoles do Bispo, vamos precisar de escolas sem programa definido em Lisboa, escolas destinadas a reviver as sociedades locais, as economias locais, os orgulhos locais."Depois, ler "Indústria apela a plano “maciço” de requalificação de trabalhadores". O que dizer?
Julgo que esta gente não valoriza a formação, e que isto não passa de "conversa da treta". Se valorizassem a formação tratavam-na como algo estratégico sobre o qual querem deter o controlo e não algo que tentam externalizar e pôr o contribuinte a pagar. Outros que continuam "in the last industrial revolution".
Pena que os jornalistas não coloquem perguntas impertinentes:
- De que formação precisam os trabalhadores da sua empresa?
- De que formação precisarão os trabalhadores da sua empresa dentro de 5 anos?
É sempre interessante perceber se as pessoas sabem da sua casa antes de começarem a pedir revoluções mundiais.
Fico a pensar naquela do lowest bidder:
A formação dos trabalhadores do futuro é tão, mas tão importante que tem de ser assegurada pelo estado com base em concursos em que ganha o lowest bidder.
Quem considera a formação realmente importante agarra o touro pelos cornos e tem o locus de controlo no interior.
BTW, há cerca de vinte anos auditei uma empresa industrial que tinha indicado várias lacunas na formação do seu pessoal, para poder evoluir para outras áreas de negócio. Essa empresa tinha literalmente nas suas traseiras uma escola profissional do sector. Mostraram-me as actas das reuniões havidas com essa escola. Estavam dispostos a pagar por formação dedicada e à medida para os seus trabalhadores, mas a escola profissional só lhes deu uma solução:
- Sim, temos um curso de 3 anos!
Falta de noção e sintoma de funcionalismo.
BTW, há cerca de vinte anos auditei uma empresa industrial que tinha indicado várias lacunas na formação do seu pessoal, para poder evoluir para outras áreas de negócio. Essa empresa tinha literalmente nas suas traseiras uma escola profissional do sector. Mostraram-me as actas das reuniões havidas com essa escola. Estavam dispostos a pagar por formação dedicada e à medida para os seus trabalhadores, mas a escola profissional só lhes deu uma solução:
- Sim, temos um curso de 3 anos!
Falta de noção e sintoma de funcionalismo.
terça-feira, julho 23, 2019
A verdade que não nos é contada, acerca do leite (parte II)
Na parte I, em Março de 2012, citei:
Agora encontro:
"the rise of small farms is possible with sales direct to consumers (raw milk certification), direct processed either by working with small local cheesemakers or small yogurt facilities, or creating on farm processing, agritourism, and young farmer incentives."A parte I descreve bem a evolução dos efectivos leiteiros numa série de países e a concentração eficientista em curso.
Agora encontro:
"While larger farms get by with government subsidies, smaller farms are turning to the rental economy.Trechos retirados de "How are small farms surviving? Airbnb"
...
are looking to make extra income by renting out space at pastoral Old Crow to vacationers who’d like a taste of New England farm life.
...
city dwellers and suburbanites are hungry to spend their vacation time in a bucolic landscape with the promise of some wholesome downtime and maybe a locally sourced meal. They are part of a growing agritourism trend of family farmers with small to medium farms using their land, food supply, and livestock to attract guests on websites like Airbnb and VRBO, increasing their farms’ revenue and exposure."
Pôr em perspectiva (parte II)
Parte I.
Escrevia-se em Março de 2003:
Quando o mercado muda é fundamental mudar também os parâmetros que seguimos e monitorizamos.
Só entre 2003 e 2013, segundo o Pordata, desapareceram mais de 6000 empresas em termos líquidos.
Enquanto decorria esta mortandade o parlamento dedicava-se a legislar sem pensar nas consequências. Depois, arrependia-se e tentava brincar aos alquimistas. Recordo de Agosto de 2009:
Por fim, o tal estudo de 2000 propunha:
Trechos retirados de "Indústria têxtil perdeu 42 mil postos de trabalho nos últimos quatro anos"
Escrevia-se em Março de 2003:
"Mesmo assim, o líder associativo afirma acreditar, "convictamente, que Portugal é um óptimo produtor e exportador da ITV e vai continuar a sê-lo", frisando, no entanto, que, para tal, terá que apostar numa "cultura de valor, no desenvolvimento e concepção de produtos e em gestores qualificados". Mas não só, porque, salienta, a "produtividade, que está 60 por cento abaixo da média comunitária, tem que subir"Um país que vinha de anos e anos de sucesso por ser a "china" da Europa antes de haver China iria sofrer um choque violento contra a parede, por causa da abertura de 2005, devido aos salários da China e a referência era a produtividade média comunitária?!
Quando o mercado muda é fundamental mudar também os parâmetros que seguimos e monitorizamos.
"Realizado há três anos, o estudo da Kurt Salmon Associates e pelo BPI para a Associação Portuguesa de Têxteis e Vestuário continua a ser actual. O objectivo era avaliar o impacto da liberalização do comércio mundial de têxteis e vestuário, previsto para 2005, na ITV nacional. Optando-se quer pelo cenário mais optimista - uma perda de 80 mil postos de trabalho e o encerramento de 734 empresas - quer pelo pessimista - 106 mil postos de trabalho e 826 empresas - o embate será violentíssimo."Escrevemos na parte I: Em 2015 o sector tinha perdido 104 095 trabalhadores por comparação com 2000 e 131 668 trabalhadores por comparação com 1995.
Enquanto decorria esta mortandade o parlamento dedicava-se a legislar sem pensar nas consequências. Depois, arrependia-se e tentava brincar aos alquimistas. Recordo de Agosto de 2009:
"Assim, os políticos tomam as decisões que levam a isto “Novo salário mínimo impôs aumentos de 5% para operários do têxtil”Aumentos de 5% impostos numa época de crise, com as encomendas a baixar e as empresas a fechar (já em Novembro do ano passado se escrevia isto: “Indústria têxtil já perdeu 170 milhões em 2008”A altura pode não ser a melhor, mas ao promover e incentivar o encerramento das empresas estaremos certamente a contribuir para premiar as empresas mais bem geridas e para fechar as empresas que seguem estratégias ultrapassadas “Têxtil e vestuário: Maioria continua a "trabalhar a feitio" (no JN de ontem)Contudo, depois, vem aquela impressão na barriga dos políticos, aquele tremer das pernas, quando percebem, só então é que percebem, as consequências das suas decisões. E, em vez de constância… começam a remendar e remendar e remendar.Assim, no Público de ontem: ” Parlamento pede política fiscal "especial" para o sector têxtil”Como é que querem ter estratégia se não têm coragem de assumir o lado negativo das opções que tomam?"
"Para fazer face a tal impacto, eram avançadas três estratégias possíveis. A primeira, pró-activa, de reacção quer por via do desenvolvimento de planos estratégicos quer pela identificação dos pontos fortes e fracos. [Moi ici: Blábláblá!] A segunda, de deslocalização, ou seja, de transferência da manufactura para países com baixos custos mantendo a estrutura empresarial em Portugal. [Moi ici: LOL] A terceira, de continuidade. [Moi ici: ??? LOL ???]
Trechos retirados de "Indústria têxtil perdeu 42 mil postos de trabalho nos últimos quatro anos"
segunda-feira, julho 22, 2019
Um rotundo não
A propósito de "Portugal precisa de um Consenso Estratégico sobre Produtividade" a minha resposta é um rotundo não!
Portugal precisa de mais liberdade económica, precisa de mais turbulência (empresas que fecham e empresas que abrem) e de menos so-called experts, sem skin-in-the-game, a decidirem o que é melhor para as empresas dos outros.
As posições anteriores de uma empresa limitam o espectro de posições futuras possíveis. E os macacos não voam, trepam às árvores.
Qualquer consenso estratégico no terreno acaba implementado por empresas, por pessoas que estão à frente de empresas, e não por burocratas.
Portugal precisa de mais liberdade económica, precisa de mais turbulência (empresas que fecham e empresas que abrem) e de menos so-called experts, sem skin-in-the-game, a decidirem o que é melhor para as empresas dos outros.
As posições anteriores de uma empresa limitam o espectro de posições futuras possíveis. E os macacos não voam, trepam às árvores.
Qualquer consenso estratégico no terreno acaba implementado por empresas, por pessoas que estão à frente de empresas, e não por burocratas.
Democratização da produção (Parte II)
Parte I.
Continua.
Trechos retirados de "Manufacturing’s new world order - The rise of the point-of-demand model"
"Local Motors will build new plants wherever its customers are located, and each manufactured item will effectively be one of a kind, built to suit the tastes and requirements of individual consumers. Scale is replaced by potential savings from engineering, design, parts, labor, and efficiency in a 3D microfactory. Local Motors describes this approach as making money from scope. In other words, it offers useful, attractive, bespoke products to customers who are within shouting distance of its factories, at a price that matches the distinctive value of the item.Tudo coisas que escrevemos aqui no blogue há anos.
...
After decades of chasing lower production costs and scale by extending factory footprints and supply chains deeper into emerging nations and distributing products around the world in huge quantities over complex logistics networks, manufacturers are finding that their globalized approach is losing its viability. In particular, their centralized management structure, lengthy supply chains, lack of product variety, and long shipping times are impeding regional agility — and, in some cases, placing them at a disadvantage to local competition.
...
The most efficient manufacturing setup is the one that makes goods in appropriate volumes to meet demand at the point of demand, with plenty of room for local and individual customization.
...
Some products will be more personalized than others, but overall the distance separating the manufacturer from its customers will be sharply diminished in favor of improved product quality, rapid market response, smaller factories, minimal lead times, better supply chain coordination, and decentralized management.
...
Suppliers in the business-to- business realm will also be under pressure to improve responsiveness as part of the campaign by their customers — that is, manufacturers — to shorten the value chain and more proactively serve the end consumer.
.
The implications are problematic for some companies: Manufacturers that are today highly invested in a global factory network of multiple large centralized plants, managed by traditional operating systems, organizations, and processes, may find their business models becoming obsolete faster than they ever expected. However, the nimblest manufacturers stand to reap significant gains from this new model.
.
As their supply systems become more responsive and as customer demand becomes less of a guessing game, inventory inefficiencies and the carrying costs of warehousing products in bulk — only to ultimately jettison some of them as dead stock — will decline. In addition, savings will be generated by the reduction in expensive long-range production planning and supply chain management. And for companies able to outpace rivals in producing products that are best suited to customer needs — making these items available when customers want them — sales margins should rise markedly."
Continua.
Trechos retirados de "Manufacturing’s new world order - The rise of the point-of-demand model"
domingo, julho 21, 2019
O mundo a mudar
Onde estão os seus clientes a vender?
Eles podem gostar muito da sua fábrica, mas se eles estão a perder clientes ...
"Retailers vacated US shopping centres at the fastest pace in at least nine years in the second quarter as the relentless rise of online shopping and collapse of debt-laden chains begin to hit the commercial property market.
.
More than 7,400 store closures have been announced this year, with Sears, Victoria’s Secret and Charlotte Russe among a raft of household names to shut outlets in malls across the country.
...
“We’ve been the busiest we’ve ever been in our history,” said Scott Carpenter, head of retail liquidation at Great American Group.
...
The 7,426 store closures announced this year, as tracked by Coresight, compare with little more than 3,000 openings. The closures are already about a quarter more than the 5,864 during all of last year.
.
Some retailers are in expansion mode, however. They include athleisure brand Lululemon, which this month opened a 20,000 sq ft site in Chicago that features a meditation area and yoga studio. “In the better properties, there is very strong demand for space,” Mr Buono said.
."
Trechos retirados de "US retailers quicken exit from malls as online shopping bites"
Pôr em perspectiva (parte I)
Daqui este gráfico:
Em 1995 o sector do têxtil e vestuário tinha 263 181 trabalhadores.
Em 2000 o sector do têxtil e vestuário tinha 235 608 trabalhadores (menos 27 573 trabalhadores em 5 anos).
Em 2015 o sector do têxtil e vestuário tinha 131 513 trabalhadores (menos 131 668 trabalhadores do que em 1995 e menos 104 095 trabalhadores do que em 2000).
Comparar com este artigo "Indústria têxtil perdeu 42 mil postos de trabalho nos últimos quatro anos" de Março de 2003.
Há dias apanhei um estudo sobre a competitividade da economia portuguesa feito pela AIP em 2008. Juro que me ri quando apanhei um capítulo em que a evolução dos salários portugueses era comparada com a evolução dos salários na zona euro. O mundo tinha mudado, o paradigma da economia portuguesa de bens transaccionáveis tinha chocado violentamente contra uma parede e a "elite" portuguesa continuava, em 2008, a olhar para o mundo com os olhos pré-adesão da China à Organização Mundial do Comércio.
Quanto às medidas previstas no artigo, o que aprendemos em 16 anos?
Para comentar depois: "Liberalização do comércio mundial de têxteis e vestuário começa este ano" (de Janeiro de 2005)
Continua
Em 1995 o sector do têxtil e vestuário tinha 263 181 trabalhadores.
Em 2000 o sector do têxtil e vestuário tinha 235 608 trabalhadores (menos 27 573 trabalhadores em 5 anos).
Em 2015 o sector do têxtil e vestuário tinha 131 513 trabalhadores (menos 131 668 trabalhadores do que em 1995 e menos 104 095 trabalhadores do que em 2000).
Comparar com este artigo "Indústria têxtil perdeu 42 mil postos de trabalho nos últimos quatro anos" de Março de 2003.
Há dias apanhei um estudo sobre a competitividade da economia portuguesa feito pela AIP em 2008. Juro que me ri quando apanhei um capítulo em que a evolução dos salários portugueses era comparada com a evolução dos salários na zona euro. O mundo tinha mudado, o paradigma da economia portuguesa de bens transaccionáveis tinha chocado violentamente contra uma parede e a "elite" portuguesa continuava, em 2008, a olhar para o mundo com os olhos pré-adesão da China à Organização Mundial do Comércio.
Quanto às medidas previstas no artigo, o que aprendemos em 16 anos?
Para comentar depois: "Liberalização do comércio mundial de têxteis e vestuário começa este ano" (de Janeiro de 2005)
Continua
sábado, julho 20, 2019
Deixar a produtividade aumentar
"Nas empresas a falta de organização e liderança é uma das explicações para a sua baixa produtividade, um problema antigo que, infelizmente, a classe empresarial nunca quis assumir como existindo e, por isso mesmo, dificilmente o resolverá."A melhor contribuição para o aumento da produtividade numa sociedade consiste na promoção da livre concorrência e na remoção de barreiras à entrada e à saída.
Recordar a velhinha citação de Maliranta acerca da Finlândia acrescida da frase de Nassim Taleb:
Depois, algo que aprendi em 2007 com Maliranta e a experiência finlandesa:
"It is widely believed that restructuring has boosted productivity by displacing low-skilled workers and creating jobs for the high skilled."Por fim, Maliranta confirmado por Nassim Taleb:
Mas, e como isto é profundo:
"In essence, creative destruction means that low productivity plants are displaced by high productivity plants."
"Systems don’t learn because people learn individually – that’s the myth of modernity. Systems learn at the collective level by the mechanism of selection: by eliminating those elements that reduce the fitness of the whole, provided these have skin in the game"Trecho retirado de "Os problemas são poucos, as soluções parecem impossíveis /premium"
Começar a revolução em casa
Nem de propósito!
Há dias li "The life-changing magic of making do" e já referi o tema aqui e aqui.
Ontem na caixa de e-mail recebi um link para o artigo "Fashion and Sustainability: Repairing the Clothes We Wear" de Alison Gwilt, Sheffield Hallam University:
Há dias li "The life-changing magic of making do" e já referi o tema aqui e aqui.
Ontem na caixa de e-mail recebi um link para o artigo "Fashion and Sustainability: Repairing the Clothes We Wear" de Alison Gwilt, Sheffield Hallam University:
"Each year approximately 350,000 tonnes of used clothing is sent to UK landfills but research suggests that this figure could be significantly reduced if wearers were actively and routinely to repair damaged clothes.Gente que se manifesta a defender o ambiente e a seguir segue em romaria para a Primark.
...
Before the Second World War, in Europe and America, clothing was routinely repaired and altered, either in the home or through a service provider. Garments were considered valuable items and, mainly for economic reasons, they were regularly repaired. Labour costs associated with repairing were at the time affordable in comparison to the price of new materials and garments. As the ready-to-wear market flourished in the 1960s, fashion became increasingly affordable and accessible, which facilitated a decline in the traditional culture of mending and altering clothes. Repairing clothes began to be considered as time consuming and expensive in comparison to the availability and price of new clothes. This view quickly became the social norm in developed western cultures and still remains largely accepted amongst contemporary society, which on the whole no longer engages with clothing repair as a matter of routine
...
if the active use of a garment increased to approximately three years (in the UK it is currently 2.2 years), there would be a saving of 20 and 30% each for carbon, water and waste footprints."
sexta-feira, julho 19, 2019
Democratização da produção (Parte I)
Há quantos anos escrevemos aqui sobre Mongo?
Há quantos anos escrevemos aqui sobre o bailado entre a crescente tribalização do gosto dos clientes e a tecnologia que permite a produção personalizada?
Interessante como estes artigos não mencionam aquilo que é o óbvio ululante para mim. Caminhamos para uma economia em que pequenas unidades produtivas com alcance global serão cada vez mais comuns, e captarão a nata da margem em cada vez mais negócios.
Rumo à democratização da produção.
Continua.
Trechos retirados de "Manufacturing’s new world order - The rise of the point-of-demand model"
Há quantos anos escrevemos aqui sobre o bailado entre a crescente tribalização do gosto dos clientes e a tecnologia que permite a produção personalizada?
"Products will come off the assembly line in small, highly customized batches, like a high-tech version of old-fashioned craftsmanship. The revolution is on its way, and within the next five to 10 years, manufacturers in all industries will find themselves in a race to efficiently produce products at the point of demand — that is, where their customers are — and to deliver these items when their customers want them, personalized to their customers’ individual tastes.
...
Factories will be smaller, operating with minimal lead times and shorter value chains. Management will be decentralized, the supply chain will be simplified and shortened, and the distance separating the manufacturer from its customers will be sharply reduced.
...
In emerging markets as well as developed regions, customers increasingly expect products that match local cultural preference rather than homogeneous global brands and business-to-business services.
...
Nimble manufacturers will reap significant gains from the point-of- demand model. As their supply systems become more responsive and as local customer demand becomes less of a guessing game, inventory inefficiencies and the carrying costs of having to warehouse products in bulk will decline. The expense of supply chain management and production planning will drop as well. And companies able to produce personalized products that are best suited to customer needs when customers want them will enjoy higher sales margins. By contrast, as point-of-demand manufacturing takes hold, companies that operate global factory networks with large centralized plants, managed by traditional operating systems, organizations, and processes, may find that their business models are outmoded."
Interessante como estes artigos não mencionam aquilo que é o óbvio ululante para mim. Caminhamos para uma economia em que pequenas unidades produtivas com alcance global serão cada vez mais comuns, e captarão a nata da margem em cada vez mais negócios.
Rumo à democratização da produção.
Continua.
Trechos retirados de "Manufacturing’s new world order - The rise of the point-of-demand model"
Cuidado com as marcas homogéneas
“attention is the most important currency anyone can give a business, and that attention is worth more than revenue or possessions.Trechos retirados de "Company of One: Why Staying Small is the Next Big Thing for Business" de Paul Jarvis.
...
The new “attention-as-currency” may stem from how the world has changed since the industrial revolution, which had led to sellers making all the rules. Now buyers dictate what they want, how they want it, and when. And if they aren’t happy with one seller, they simply take to the internet and post their dissatisfaction, sometimes with reach greater than the seller’s.
...
you need to learn how to elicit a strong emotional response to your business, and the personality of your brand, because while it’s easy to forget or lose interest in information, it’s much harder to forget strong emotion. You can do this by allowing your business to have some aspect of your own innate personality or quirks. Fascination in a product or service builds an emotional connection, and emotional connections hold attention.
...
the tendency of large companies to be the vanilla ice cream of their market—they project a personality that’s universally acceptable, but bland. For a company of one, being vanilla isn’t going to allow you or your work to stand out. Companies of one have to be the pistachio ice cream of their market. For better or worse, people either absolutely love pistachio or can’t stand its flavor and weird green color. [Moi ici: Em Mongo cuidado com o tentar ser tudo para todos. Justin Bieber dá o exemplo]
...
Fascination is the response when you take what makes you interesting, unique, quirky, and different and communicate it. When you start to understand how the world sees your business, you can amplify that understanding by featuring the specific traits that make you, you. When you own and harness aspects of your personality strategically, you can use them as a competitive advantage in a crowded marketplace—like an artisanal bucket of pistachio ice cream that people will gladly pay $25 for (instead of going with the $4 tub of vanilla).
Don’t just ask consumers to pay attention to your business. Instead, start doing the kinds of unique and unusual things that attract attention in order to make your business distinct.”
quinta-feira, julho 18, 2019
"Creativity Trumps Scale"
Este artigo, "This Ceramics Company Had a Cult Following But No Money. Then, 2 New Owners Brought it Back From the Brink", é simplesmente delicioso.
Um case study para quem quer viver em Mongo.
Em Mongo, para uma PME o negócio não pode ser quantidade, tem de ser preço mais alto, tem de ser valor acrescentado, tem de ser valor co-criado.
Pensar em quem são os clientes-alvo:
"They've shifted the business from wholesale to direct-to-consumer, built a San Francisco experiential destination, expanded into the bridal registry business, and forged creative collaborations with everyone from fashion designers to furniture makers."Pensar em que é que, ou como é que, se pode fazer a diferença:
"Creativity Trumps ScalePensar nas partes interessadas, quem pode ajudar a construir um ecossistema win-win-win?
...
The couple--designers with a 14-year-old son--didn't want to fall into the trap of increasing volume to meet demand, which often sacrifices quality. Instead, at maximum capacity at both factories, they took Heath in the opposite direction: creating limited-release lines sold only in the showrooms that channel the experimentation and playfulness of founder Edith Heath. "It's the heart and soul of where we come from," says Petravic."
"continued working with some of the country's best restaurants, creating dinnerware lines with two of themPensar no que custa ser independente e ter uma estratégia:
...
always looking for interesting collaborations ... Pairing her designers with artists who inspire them, says Bailey, allows them to create more interesting designs than they would on their own. It's also expanded Heath into new categories"
""We don't want to be forced to do things we don't want to do."[Moi ici: Lembrei-me logo de uma leitura marcante, "The Soul of Design" e do trecho "If you want to be a really great creative company, you have to have a certain amount of cash flow, so you can afford to say 'no,' so you don't have to do something you don't really believe in."]
But perhaps the couple's biggest impact, says Bailey, will come from employing a "slow business" approach to growth that enables the company to go all in on creativity, quality, and transparency.
...
putting it on track to be debt free by the end of 2020."[]
Há aqui algo que me escapa, confesso
Há dias li "Têxtil faz lóbi em Bruxelas para não perder estatuto de PME".
Por um lado fiquei a pensar nas empresas que se habituam e ficam "presas" aos subsídios.
A existirem, qual o objectivo dos subsídios? Não deveria ser apoiar empresas até que elas não precisam de rodinhas para andar de bicicleta sozinhas?
Qual o sentido de ter empresas a saltar de subsídio após subsídio ano após ano?
Qual o sentido de ter sempre os mesmos a receberem subsídios?
Por outro lado pensei na evolução do sector têxtil português desde a entrada da China na Organização Mundial do Comércio.
Desde 2009 a 2019 sempre a crescer em exportações e empresas mais pequenas (Em 2000 exportámos 4927 milhões de euros e em 2017 exportámos 5237 milhões de euros).
Em 1995 exportámos cerca de 15 mil euros por trabalhador no sector.
Em 2017 exportámos cerca de 38 mil euros por trabalhador no sector.
Entretanto as empresas foram ficando cada vez mais pequenas (17006 empresas em 2003 (13 trabalhadores por empresa) e 12330 em 2017 (11,1 trabalhadores por empresa))
Interessante estes números sobre a evolução da quantidade de trabalhadores por dimensão das empresas num seminário da CGTP em 2005:
As empresas maiores foram as que mais trabalhadores perderam.
Por outro lado ainda fiquei a pensar em Mongo e nas suas exigências de séries mais pequenas, muita flexibilidade, rapidez, variedade...
Há aqui algo que me escapa, confesso.
Por um lado fiquei a pensar nas empresas que se habituam e ficam "presas" aos subsídios.
A existirem, qual o objectivo dos subsídios? Não deveria ser apoiar empresas até que elas não precisam de rodinhas para andar de bicicleta sozinhas?
Qual o sentido de ter empresas a saltar de subsídio após subsídio ano após ano?
Qual o sentido de ter sempre os mesmos a receberem subsídios?
Por outro lado pensei na evolução do sector têxtil português desde a entrada da China na Organização Mundial do Comércio.
Desde 2009 a 2019 sempre a crescer em exportações e empresas mais pequenas (Em 2000 exportámos 4927 milhões de euros e em 2017 exportámos 5237 milhões de euros).
Em 1995 exportámos cerca de 15 mil euros por trabalhador no sector.
Em 2017 exportámos cerca de 38 mil euros por trabalhador no sector.
Entretanto as empresas foram ficando cada vez mais pequenas (17006 empresas em 2003 (13 trabalhadores por empresa) e 12330 em 2017 (11,1 trabalhadores por empresa))
Interessante estes números sobre a evolução da quantidade de trabalhadores por dimensão das empresas num seminário da CGTP em 2005:
As empresas maiores foram as que mais trabalhadores perderam.
Por outro lado ainda fiquei a pensar em Mongo e nas suas exigências de séries mais pequenas, muita flexibilidade, rapidez, variedade...
Há aqui algo que me escapa, confesso.
quarta-feira, julho 17, 2019
Curiosidade do dia
Ao ouvir este texto "A Rare Look Inside Zara" e o rol de preocupações ambientais da Zara:
Li há dias que:
"Inditex is announcing a number of new measures intended to highlight its commitment to sustainability. The company is installing a sustainability committee on the board to monitor its efforts and is linking executives’ long-term bonuses to achieving sustainability goals for the first time. At the same time, it's set new environmental targets for the company.Ocorreu-me um pensamento. Isto é muito interessante, mas se a Inditex está assim tão preocupada com o ambiente, quando é que muda o seu modelo de negócio baseado na fast-fashion: usar e deitar fora?
...
Building on work already underway, the fast fashion giant is introducing a slew of new sustainability targets and reiterating existing goals, many of which will be implemented fastest at its flagship brand.
.
By the end of this year, all Zara stores will meet the company’s eco-efficient standards, reducing energy consumption by 20 percent and water consumption by 40 percent. All brands within the Inditex empire will meet this standard by next year.
.
The company is also increasing the amount of clothes it makes under its Join Life label — which indicates a garment has been made in factories that meet Inditex's highest environmental and social standards using materials or processes that are better for the environment."
Li há dias que:
"According to a British study, the average article of women’s clothing is worn seven times before it’s discarded."
Two-tier labour market
Esta manhã durante uma caminhada matinal tive oportunidade de ler dois artigos de certa forma relacionados. O primeiro foi "Young people struggle in eurozone’s two-tier labour market":
"Although the eurozone has been experiencing an uninterrupted economic expansion for the past six years, youth unemployment is proving persistent.O segundo foi "Older Employees Breathe New Life Into Europe’s Labor Market":
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The proportion of workers aged between 15 and 24 who are unemployed is around 16 per cent, double that of the general population. This means about 2.3m under-25s across the continent are unable to find a job.
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Joblessness is particularly concentrated in the eurozone’s peripheral economies, where the crisis hit hardest. More than 30 per cent of young workers are unemployed in weaker labour markets such as Italy, Spain and Greece."
"When entrepreneur Kim Diaz opened a bar-restaurant in this buzzing Mediterranean city four years ago, he adopted a strict hiring policy: only workers aged 50 and above.
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The bet has paid off. Older staff are punctual, polite and hardworking, the 51-year-old said, and their professionalism has proven a hit with younger customers.
...
Workers aged 55-74 accounted for 85% of employment growth in the eurozone between 2012 and 2018, according to the Organization for Economic Cooperation and Development, a think tank for mostly rich countries. Around 10 million jobs were created during that period.
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The trend upends the usual thinking on labor markets. Normally, it is cheaper and more-flexible younger workers that are coveted. But the large and highly educated baby-boomer generation has accumulated skills that are tough to replace, employers and economists say.
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The shift toward older workers comes as Europe approaches a demographic cliff. Sixteen percent of the working-age population of the region’s currency union, aged 15-64, will be lost by 2050 relative to the region’s total population, according to a paper published in June by the European Central Bank. That is double the share of the U.S. working-age population that will be lost over the period.
...
The influx of older workers means that the eurozone’s labor force is now 2% larger than before the crisis, defying predictions it would shrink.
...
To capitalize on this trend, Caroline Young founded a recruitment agency in Paris in 2005 that places retired workers with industrial companies in France, Germany and Belgium. French companies had been laying people off in their late 50s to cut costs. Now, many companies want them back.
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“Employers have realized you’re not that old at retirement,” says Ms. Young, who says she has more than 1,000 retirees working every year. Her oldest placement was 80 years old.
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“Younger people are not very flexible anymore in terms of traveling,” said Steffen Haas, who runs a similar agency in Germany for aging automotive experts. “Our guys are 65-70, they will jump in a plane and fly to Mexico next week.”"
Correntes e tendências
Ontem apanhei este título "William De Vijlder: “O telhado da economia portuguesa está na melhor forma de sempre”" de onde sublinhei o lead:
Nos últimos tempos tenho apanhado cada vez mais textos sobre tendências que podem vir a afectar a economia do futuro. Quando escrevo sobre Mongo:
"O economista-chefe do BNP Paribas diz que os robôs ou a imigração são a solução para a escassez de mão de obra."Perspectivar o futuro como uma continuação linear do presente costuma dar maus resultados.
Nos últimos tempos tenho apanhado cada vez mais textos sobre tendências que podem vir a afectar a economia do futuro. Quando escrevo sobre Mongo:
- já escrevi sobre o DIY (faça você mesmo - e as cooperativas de bairro);
- há dias li sobre o fenómeno crescente da venda em 2ª mão - "Outro factor a alterar a paisagem competitiva"
- hei-de escrever sobre o DFY (done for you) (o que implica proximidade, customização - o retorno da modista e do alfaiate)
- no ano passado o Rui Moreira chamou-me a atenção para o crescente número de marcas de calçado que disponibilizam o serviço de reparação de calçado
- ontem li "The life-changing magic of making do" e julgo que é um sintoma de outra corrente a retornar, a da frugalidade. A do retorno do sapateiro, ou da modista.
Estas correntes e outras hão-de alterar os paradigmas de consumo e, dessa forma, os paradigmas de produção e comercialização, sem falar na impressão 3D.
Estas correntes tanto darão resposta às questões ambientais; como à falta de mão de obra, como à crescente tribalização do gosto em nichos à la Mongo.
terça-feira, julho 16, 2019
Cenários
Esta introdução:
Um player muito grande, potencial cliente B2B, num determinado sector iria abandonar a prática de produzir na China para todo o mundo e criar unidades produtivas para servir cada um dos continentes.
Esse player, como a AB InBev, compete pelo custo mais baixo.
"A maior produtora mundial de cervejas decidiu cancelar a entrada em bolsa da sua unidade da Ásia-Pacífico devido às condições atuais do mercado."Há dois anos animei uma discussão em que esta abordagem emergiu num cenário.
Um player muito grande, potencial cliente B2B, num determinado sector iria abandonar a prática de produzir na China para todo o mundo e criar unidades produtivas para servir cada um dos continentes.
Esse player, como a AB InBev, compete pelo custo mais baixo.
Azeite, estratégia e valor
"O azeite do olival superintensivo tem qualidade?Não! Não tem nada de curioso.
Em 31 azeites premiados no mais importante concurso nacional, 27 nasceram das nossas variedades tradicionais e 4 de variedades estrangeiras. Curioso, não?"
Curioso seria os produtores do olival superintensivo andarem no campeonato dos concursos sobre qualidade de azeite.
A produção superintensiva está no campeonato da eficiência, no campeonato do volume, no campeonato do custo mais baixo. Por isso, recorre a variedades de azeitona que maximizem a capacidade produtiva, não necessariamente o sabor ou outros parâmetros valorizados no azeite. O que interessa é maximizar a produção de algo que legalmente seja considerado azeite. E é azeite.
Quem participa em concursos para ganhar está no campeonato do preço mais alto. Por isso, cultiva a diferenciação, por isso cultiva coisas como autenticidade, tradição, experiência, sustentabilidade, humanidade. Um campeonato completamente diferente.
Enquanto o primeiro grupo está na race to the bottom, sempre em busca de umas migalhas de percentagem de mais eficiência, e concentra a sua atenção no denominador, o segundo grupo cultiva o numerador, trabalha para a eficácia.
Os concursos são uma forma de influenciar a percepção dos potenciais compradores acerca da qualidade do azeite através da opinião de painéis de especialistas e connaisseurs (influenciadores).
Qualidade tanto é ausência de defeitos (e mais qualidade é mais barato), como é mais atributos (e mais qualidade é mais caro).
“The reason the alchemists gave up in the Middle Ages was because they were looking at the problem the wrong way – they had set themselves the impossible task of trying to turn lead into gold, but had got it into their heads that the value of something lies solely in what it is. This was a false assumption, because you don’t need to tinker with atomic structure to make lead as valuable as gold – all you need to do is to tinker with human psychology so that it feels as valuable as gold. At which point, who cares that it isn’t actually gold?Recordando os azuis, vermelhos e pretos de Terry Hill:
If you think that’s impossible, look at the paper money in your wallet or purse; the value is exclusively psychological. Value resides not in the thing itself, but in the minds of those who value it. You can therefore create (or destroy) value it in two ways – either by changing the thing or by changing minds about what it is.”
Produtores de olival superintensivo a participar em concursos fariam o papel dos vermelhos da figura, organizações sem estratégia, stuck-in-the-middle.
Trecho retirado de "Alchemy: Or, the Art and Science of Conceiving Effective Ideas That Logical People Will Hate" de Rory Sutherland.
segunda-feira, julho 15, 2019
"Passion doesn’t precede mastery, but follows it"
“Cal Newport, the best-selling author of So Good They Can’t Ignore You, argues that passion is the side effect of mastery. To Newport, following your passion is fundamentally flawed as a career strategy because it fails to describe how most successful people ended up with compelling careers and can lead to chronic job-shifting and angst when your reality falls short of your passionate dream for your career. Newport believes that we need to be craftspeople, focused on getting better and better at how we use our skills, in order to be valuable to our company and its customers. The craftsperson mind-set keeps you focused on what you can offer the world; the passion mind-set focuses instead on what the world can offer you.
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Another study on college students, from psychologist Jeffrey Arnett, found that most postgrads expect the work they do in their career to not be just a job but an adventure. The problem is that most of the subjects felt entitled to meaningful and adventurous work, but no obligation to put in the time and effort to master the skill set required. Just as autonomy is achieved through mastery of skills and ownership of an ability to solve problems, so too is passion. Passion doesn’t precede mastery, but follows it.
The feeling among some employees, team members, or even business owners that they are owed something just for showing up is a difficult pill to swallow. Linda Haines, who ran a human resources department at a large international company, says that many people who were raised to feel like they’re always winners, regardless of their relative efforts, merits, or skills, feel entitled to promotions and advances just because they show up to the office. [Moi ici: Algo tão comum nos dias de hoje. Dizer às crianças que o mais importante é participar. Há um lado positivo e há um lado negativo]
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Passion isn’t the catalyst that creates success, but more often what develops after success is achieved. Taking action and doing work, as a first step, create momentum, and this momentum happens when you’re caught up in—and enjoying—the process of your work, not its possible outcomes.
The gist is this: you can pursue any passion you want, but you shouldn’t feel entitled to make money off it. Passion in work comes from first crafting a valuable skill set and mastering your work.”
Trechos retirados de "Company of One: Why Staying Small is the Next Big Thing for Business" de Paul Jarvis.
Mongo na medicina
Mongo na medicina:
"Doctors have traditionally approached diseases with a one-size-fits-all model. But advances in genetics and artificial intelligence are making medical treatment far more personal and effective.Trechos retirados de "How to profit from the age of bespoke medicine"
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The past few years have seen huge advances in medicine, heralding a new era in treating disease. We’re getting better at predicting diseases, especially those that run in families, which means that both doctors and patients know which symptoms to watch out for. We’re more effective at tailoring treatments to the individual, resulting in healthier patients and fewer side effects from medication"
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