De lo mejor que he visto en tiempos !!
— B.Leon (@B__deLeon) June 19, 2024
Pagalo tú, independentista! pic.twitter.com/hZtEvVrIZb
Quem paga?
Por cá não são os independentistas, são os cucos que vivem dos contribuintes líquidos.
De lo mejor que he visto en tiempos !!
— B.Leon (@B__deLeon) June 19, 2024
Pagalo tú, independentista! pic.twitter.com/hZtEvVrIZb
Quem paga?
"London was the main drag to UK productivity growth between 2019 and 2022, a trend that pushed the efficiency gap between the capital and the rest of the country to its lowest level on record. [Moi ici: Consequência do Brexit e da saída de empresas financeiras da capital londrina. Basta recordar o impacte da actividade financeira na produtividade do Luxemburgo (esqueçam estas explicações absurdas num suposto jornal económico).]... The decline left the capital 26.2 per cent more productive than the countrywide average, the smallest lead since comparable records began in 1998 and well below the 2007 peak of nearly 40 per cent."
Recordo "Como aumentamos os salários?" onde ilustro porque é que o Norte tem produtividade mais baixa.
Ligar o desempenho da produtividade do Reino Unido com:
“Não nos podemos conformar que a RTP3 seja o canal menos visto dos canais de informação por cabo”, diz presidente da RTP... https://t.co/XhTk8YEkll pic.twitter.com/ZfZI3A8Y6Y
— ECO (@ECO_PT) June 18, 2024
Big Man Economy em todo o seu esplendor:
"faltou sempre o dinheiro que o "Portugal profundo" preferiu gastar na "ajuda" a "empresas em situação económica difícil"..."
"A produtividade média europeia não se consegue atingir com empresas bem geridas no sector dos têxteis e do calçado. Basta fazer as contas."
Nesse mesmo dia ao fim da tarde li "This Textile Company Wants You to Feel at Home" no NYT do Domingo anterior:
"Some families take their textiles very seriously.
On a recent morning, Fabian Berglund, one of the co-founders of the Swedish rug and textile company Nordic Knots, carefully arranged a rack of miniature rugs so that each was angled at a perfect 45-degree angle.
...
What is it about this relatively small rug company (Nordic Knots employs about 40 pcople) that has made it so beloved among a certain taste-making set?
...
Of course, the price point for Nordic Knots - rugs in their Grand collection, for example, range frum $495 to $3,195 - is much higher than IKEA's. But the brand was born out of the couple's own frustrations in trying to find floor coverings that were of a certain quality but not outrageously expensive. When they started the company in 2016, the market offered only very cheap or very high-end options.
...
The United States is their largest market, even though they are based in Stockholm."
Uma empresa sueca de tapetes?! Como paga salários suecos? Primeiro, uma ressalva: não sabemos onde é que os tapetes são fabricados.
Uma empresa sueca de tapetes tem de vender os seus tapetes numa gama alta de preços. Para tapetes à volta dos 200 x 300 cm:
Mais pequenas, preços muito mais altos, ligação directa aos consumidores. Recordar Preços e golos (parte II).
"O Ministério Público (MP) está a investigar a fuga de informação que terá permitido ao ex-presidente do F.C. Porto, Pinto da Costa, e ao ex-administrador Adelino Caldeira, acertar a data de buscas com as autoridades. Os responsáveis dos dragões terão pedido para alterar data das buscas de modo a não prejudicar jogo com o Liverpool em novembro de 2021.A revelação surge numa conversa entre o ex-ministro Matos Fernandes e o pai, ex-presidente da Assembleia Geral do F. C. Porto, captada nas escutas da Operação Influencer, citadas pela CNN."Eles já sabiam que eram hoje" (as buscas), revelou o pai, acrescentando: "eles até tinham pedido para que fosse hoje para não ser no dia do jogo e a polícia disse que então era na segunda ou na sexta". Em causa estava o jogo para a Liga dos Campeões, que se viria a realizar dois dias depois das buscas."
Extraordinário.
"When I considered the traits of great architects, the first quality that came to mind was perfectionism....But then I learned that to be uncompromising, architects have to make compromises....Ando is esteemed for his ability to make the most of limited spaces with limited budgets. He's only able to do this because he fully rejects the notion of perfectionism. He knows that to be disciplined in some areas, we have to let others go. [Moi ici: Fazer escolhas dolorosas. Dolorosas porque quando as assumimos estamos conscientes de que estamos a abdicar de certo grupo de potenciais clientes. Os perfeccionistas são atletas do decatlo a quererem competir com especialistas. Não têm hipótese!] One of his specialties is being disciplined in deciding when to push for the best and when to settle for good enough....In their quest for flawless results, research suggests that perfectionists tend to get three things wrong. One: they obsess about details that don't matter. They're so busy finding the right solution to tiny problems that they lack the discipline to find the right problems to solve. They can't see the forest for the trees. Two: they avoid unfamiliar situations and difficult tasks that might lead to failure. That leaves them refining a narrow set of existing skills rather than working to develop new ones. Three: they berate themselves for making mistakes, which makes it harder to learn from them. They fail to realize that the purpose of reviewing your mistakes isn't to shame your past self. It's to educate your future self....Wabi sabi is the art of honoring the beauty in imperfection. It's not about creating intentional imperfections. It's about accepting that flaws are inevitable-and recognizing that they don't stop something from becoming sublime."
The @EU_Commission will soon propose opening the Excessive Deficit Procedure for several countries. The ones to watch are 🇮🇹🇫🇷🇧🇪🇪🇸, which account for 50% of Eurozone GDP and 65% of outstanding Eurozone public debt. Current politics is not conducive to needed fiscal adjustments... https://t.co/qCd5kRo2ju pic.twitter.com/9YE8aAm4pl
— Daniel Kral (@DanielKral1) June 17, 2024
Nosso défice d produtividade explica-se por uma estrutura produtiva demasiado dependente d setores simultaneamente intensivos em trabalho e d bx valor acrescentado, como o turismo. Mudar isto, passa por assegurar que setores d VAB mais elevado tenham peso maior na nossa economia https://t.co/p3l1KAwIzD
— Joao Galamba (@Joaogalamba) June 14, 2024
As nossas leis do trabalho desatualizadas empurram indiretamente muitas empresas para contratos a termo e recibos verdes, favorecendo setores onde estes modelos de trabalho têm maior peso, como o turismo.
— Pedro S. Martins (@pmrsmartins_pt) June 15, 2024
Além disso, a inexistência de “experience rating” na segurança social cria… https://t.co/0Wem7CWvEw
Estranhos tempos estes em que João Galamba e este blogue estão alinhados.
A minha recomendação de sempre é:
Concentremos a atenção nos mastins dos Baskerville, nos que não estão e no por que não estão. E recordo Ricardo Hausmann, "Os macacos não voam, só trepam às arvores". A produtividade média europeia não se consegue atingir com empresas bem geridas no sector dos têxteis e do calçado. Basta fazer as contas.
Deve estar na época das eleições para a Ordem dos Contabilistas Certificados.
"Japanese companies are increasingly seeking to hire graduates of a top Indian science university amid a severe shortage of IT workers.
Representatives from about 100 Japanese firms attended a seminar in Tokyo on Monday for advice on recruiting students from the Indian Institute of Technology.
The event was hosted by the Indian Embassy.
The IIT is the top technical university in India and its alumni include the CEOs of Google and IBM."
Trechos retirados de "Japan firms attend seminar on recruiting top Indian students"
"One way to create meaning is give people a clear sense of how their work directly affects the end customer. We all serve someone. Too often in business, that someone can be remote and out of sight, which dilutes the meaning we can get from our work.
In his book Give and Take, Professor Adam Grant, of Wharton Management University of Pennsylvania, writes about the power of purpose. He considered paid employees in the university's fundraising call centre. Their job is relatively simple: call people and ask for money. But this is not easy, most of us do not appreciate unsolicited calls at the best of times, and we appreciate them considerably less when the call is designed to get us to give some random person some money. A call-centre worker therefore has to make numerous calls before achieving their goal, making the job repetitive and frustrating. This results in a workforce with low morale, which is hard to motivate and correspondingly has low productivity.
As reported by McKinsey, 'Grant conducted two experiments. In the first, he arranged for the fundraisers to hear a senior executive and a board member of a university speak about the significance of education in society and the importance of their work to scholarship recipients. The outcome of these supposedly motivational speeches was that productivity didn't improve. Worryingly, a typical way that many businesses use to motivate their people is for an executive to wax lyrical about the importance of their jobs and how great the business is. The executive's motivational talk produced minimal benefit.
In the second experiment, 'Grant arranged for fundraisers to meet a student who had received a scholarship. The student explained that the scholarship had changed [their] life, allowing [them] to attend university and study abroad. By engaging with the student, the callcentre employees saw the outcome of their work first-hand and it had a real impact. After the meeting they made more calls than before and, as the meeting had given them a new positive attitude it made their phone conversations more engaging and ultimately more successful, enabling them to secure larger donations."
Portanto, discursos motivacionais de chefias nem sempre são eficazes. O que realmente faz a diferença é a interacção directa e pessoal com aqueles que são beneficiados pelo trabalho dos trabalhadores. Mostrar como o trabalho afecta directamente os clientes finais ajuda a criar um senso de propósito e significado no trabalho que realizam.
Lembro-me do parceiro das conversas oxigenadoras, antes da pandemia, me falar em encher o carro de trabalhadores quando ia visitar um cliente. Recentemente, alguém me falou sobre a interacção de trabalhadores com potenciais clientes durante visitas destes.
Trecho retirado de "The World of Work to 2030"
No JN de ontem, "Conservas a crescer e bem":
"A produção de conservas cresceu 17% nos últimos cinco anos. Em 2022, foram produzidas em Portugal 56,6 mil toneladas que, vendidas no mercado, renderam 367,9 milhões de euros (+11,5% do que em 2021). Este é o único subsetor com balança comercial positivo na indústria transformadora dos produtos da pesca.
...
"A indústria tem feito um esforço para não depender tanto dos produtos tradicionais e tem vindo a lançar no mercado outras espécies de peixe, seguindo tendências e acrescentado novidades para o consumidor", afirmou o presidente da Associação Nacional dos Industriais de Conservas de Peixe (ANICP), José Maria Freitas."
O discurso do presidente da ANICP parece mais produtivo agora, mais focado na criação de valor e menos na defesa do umbigo. Recordo de Agosto de 2020, "Como se pode ser tão burro e cometer sempre os mesmos erros???"
Este esforço de diversificação da indústria das conservas rima bem com o artigo "A Tale of Two Hot Sauces: Spicing Up Diversification" que descreve os resultados da diversificação de duas empresas de molhos, uma com uma evolução positiva e outra com uma evolução negativa. Diversificação ao nível de:
"Diversification on key dimensions drives value while reducing risk. Supply chain, products, customers, and channel are elements of diversification that led to Mcillhenny's rise alongside Huy Fong's decline. Diversification is critical, but it has to be done right. Huy Fong limited its own success by primarily focusing on one product and demonstrating a "too little, too late" approach by waiting too long to diversify its supply chain. Lack of diversification on these fronts failed to protect Huy Fung against the possibility of a supplier becoming a competitor.The bottom line: If you're aiming for long-term success, diversification is a must. We hope the ideas here help you strategically diversify your way to the best of times for your business."
"Não temos em Portugal nenhuma maneira de comprovar o efeito que um produto como o CM, tanto na forma escrita como televisiva, teve na percepção dos seus consumidores e na adesão de uma parte dos portugueses ao populismo e à extrema-direita: não há (infelizmente) nenhuma região do país que tenha decidido boicotar os produtos da Cofina. [Moi ici: Inveja por todas as regiões do país terem decidido boicotar o DN?] Mas basta passar os olhos nos respetivos títulos e peças televisivas e na forma como há décadas os produtos desta empresa se esforçam por servir uma imagem de um país cravejado de crimes, inseguro, miserável e corrupto, um verdadeiro Estado falhado, para concluir sobre o efeito que necessariamente têm, sobretudo para quem só se "informa" naquele universo.Podemos, claro, perguntar por que motivo produtos como os cofinescos têm tanto sucesso - teríamos talvez de concluir que de algum modo vão ao encontro de necessidades, ou de percepções pré-existentes. De explicações do mundo que agradam a quem os procura e aprecia. Porque são simples e simplistas e apontam culpados que podem ser odiados, não exigindo mais de quem as recebe a não ser esse ódio, essa raiva.Foi assim, ou foi sobretudo assim, que aqui chegámos."
Jornalista de um jornal que mendiga apoio ao governo de turno, aka impostagem sobre os contribuintes, perora sobre o sucesso do Correio da Manhã.
Trecho retirado de "As manhas que nos trouxeram aqui"
Nas últimas semanas não há jornal que não inclua um artigo, várias páginas, um suplemento, dedicado à "avalanche regulatória" do ESG.
Portugal é um país de PMEs e estas ou pensam estar ao abrigo dessa pressão, ou que essa pressão ocorrerá mais tarde do que cedo. No entanto, estão a esquecer-se do abraço de urso:
"No que diz respeito ao papel do sistema financeiro na transição ESG, a vice-governadora do BdP avisa que "os bancos têm de conhecer bem as empresas que estão a financiar". Quanto à forma como é feita essa análise, deixa um alerta: "Tem de ser coerente, não podemos ter um banco que faz uma análise de uma empresa e outro que faz uma análise completamente diferente." Recados que não passaram despercebidos aos responsáveis da banca presentes na conferência de apresentação da plataforma SIBS ESG...."A banca vai ser empurrada para não financiar"Outra das questões levantadas durante a conferência de apresentação da plataforma SIBS ESG foi o facto de a falta de informação sobre sustentabilidade poder influenciar a concessão de crédito às empresas. Questionado se esta já será uma realidade, José Miguel Pessanha, vogal do conselho de administração do Millenium BCP, é perentório: "Já estamos nesse ponto. Uma informação mal compreendida, mal transmitida, é suscetível de prejudicar o nosso pricing e podemos praticar um preço que não é devido." Por isso, adverte: "É extremamente relevante as empresas prestarem informação já."Apesar de as PME não estarem, para já, obrigadas a fazer o reporte de sustentabilidade, os vários responsáveis da banca são unânimes em afirmar que as pequenas empresas também vão ter de o fazer devido à pressão do mercado."
Lembram-se daquele poema de Emil Niemöller:
"Quando os nazis levaram os comunistas, eu calei-me; afinal de contas, eu não era comunista. Quando eles prenderam os social-democratas, eu fiquei calado; eu não era social-democrata. Quando eles levaram os sindicalistas, eu fiquei em silêncio; eu não era sindicalista. Quando eles vieram por mim, não havia mais ninguém para protestar."
A minha versão é: quando a União Europeia veio impor um jugo burocrático aos agricultores, eu me calei; afinal de contas eu não era agricultor ... Quando ela vier pelas PMEs, não haverá ninguém para protestar.
Leiam o artigo do JdN, percebam o espírito... depois, recordem a resposta de Nigel Croft à minha pergunta em "Futurizar manifestações de PMEs" e o que ela significa.
"A presidente da Euronext Lisbon pede bom senso às autoridades europeias e alerta que um dos perigos do excesso de legislação sobre a sustentabilidade é a excessiva concentração de empresas para ajudar a diluir os custos de contexto: "Há um incentivo claro à consolidação, o que não é necessariamente mau nalguns setores, mas vai ser negativo noutros setores onde vão desaparecer empresas que fazem efetivamente falta"....As novas regras europeias sobre Finanças Sustentáveis vão aplicar-se sobretudo às cotadas?Não, a diretiva de Reporte de Sustentabilidade aplica-se a todas as grandes empresas, todas as que não são PME, mais as PME cotadas, embora com alguma dilatação no tempo. E depois como todas as grandes empresas têm empresas mais pequenas nas suas cadeias de fornecimento, isto potencialmente tem um impacto muito significativo na economia. O tecido económico é constituído por muitas PME e temos de ter muito cuidado com o impacto que estas coisas vão ter. A Europa exporta para muitas regiões do mundo e nessas regiões não existe este tipo de abordagem. A Europa é o espaço mundial onde o enquadramento regulatório da sustentabilidade está mais avançado, é mais abrangente....Podemos chegar a um ponto onde a regulação pode esmagar algumas empresas?Não sei se esmagar é o termos correto, não sei se será tão radical a esse ponto, mas há uma preocupação clara das entidades com quem nós falamos. E se pensarmos que esta complexidade e este peso regulatório não vem apenas das Finanças Sustentáveis, mas vem de uma série de outras áreas como a fiscalidade, as autorizações, as licenças, as certificações, chegamos à conclusão que isto tem muito peso. E quando estas coisas têm muito peso, o que tende a acontecer? Concentração, concentração e concentração. [Moi ici: BTW, Recordar "A minha primeira lei sobre a concorrência?"] Ou seja, as empresas têm de distribuir os custos fixos da regulação. Há um incentivo claro à consolidação, o que não é necessariamente mau nalguns setores, mas vai ser negativo noutros setores onde vão desaparecer empresas que fazem efetivamente falta."
Em todo lado se o usa o termo "avalanche regulatória":
Quando um homem mordem um cão temos notícia.
Quando um cão morde um homem não devia haver notícia. Então, porque vejo:
Existiu uma revista portuguesa de temas económicos chamada "Valor". Camilo Lourenço chegou a ser seu director ou director adjunto. Algures no meu escritório guardo um exemplar dessa revista por causa de um gráfico de barras muito interessante. Uma comparação do tempo que vários países demoravam a resolver judicialmente problemas com cheques carecas. Portugal e Itália ocupavam uma posição nada invejável. Algo como o que se segue:
Guardei esse gráfico para o usar como exemplo em acções de formação sobre melhoria da qualidade."Que contas fizeram para saber que são precisos mais 10 mil funcionários? "Não é contas, é ver uma coisa que pareça razoável. Não é uma coisa feita a régua e esquadro. É o que é razoável e comportável. Podíamos dizer 15, 20 mil, avançámos para 10 mil. É um número como qualquer outro, é um número razoável", justifica António Filipe."
"It is widely believed that restructuring has boosted productivity by displacing low-skilled workers and creating jobs for the high skilled."Mas, e como isto é profundo:"In essence, creative destruction means that low productivity plants are displaced by high productivity plants." Por favor voltar a trás e reler esta última afirmação.
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"Lovaglia’s Law: The more important the outcome of a decision, the more people will resist using evidence to make it."
"If an organisation is too stable it can ossify, but if it is too unstable it can disintegrate. Successful organisations work between these two conditions or states, in what Stacey called ‘the chaos zone’."
"If the customer doesn't care about the price, then the retailer shouldn't care about the cost,"
“It's not enough that we do our best; sometimes we have to do what's required”.
"Das Leben, das uns gegeben ist, ist uns nicht als etwas Fertiges gegeben, sondern wir müssen es uns gestalten, und zwar jeder sein eigenes."
"Eine Regierung, die nichts wert ist, kostet am meisten."
"Forget trying to persuade them; light their pants on fire."
"O futuro é o que importa. O futuro é a base do significado, é de onde vem o projecto que alguém tem para si próprio"
"The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place."
“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent; it is the one that is most adaptable to change.”
"o Marketing só existe a partir do pensamento estratégico, caso contrário "não resulta""
"It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it"
"Perder diversidade é como arrancar páginas de um livro. Quantas páginas poderemos arrancar até deixar de compreender o enredo?"
The great enemy of the truth is very often not the lie – deliberate, contrived and dishonest – but the myth, persistent, persuasive, and unrealistic. Belief in myths allows the comfort of opinion without the discomfort of thought."
"By strategy, I mean a cohesive response to a challenge. A real strategy is neither a document nor a forecast but rather an overall approach based on a diagnosis of a challenge. The most important element of a strategy is a coherent viewpoint about the forces at work, not a plan."
"Un desastre està punt de succeir a Espanya. El malentès de la gravetat de la crisi costarà car als inversors, ja que tindrà profundes conseqüències per a tot el sistema bancari europeu", afirma.
Entre d'altres coses, Mauldin diu que "els inversors estan fumant crack si creuen que els bancs espanyols són entre els més forts d'Europa, ja que estan amagant les seves pèrdues".
“… there are no “sunset” industries condemned to disappear in high wage economies, although there are certainly sunset and condemned strategies, among them building a business on the advantages to be gained by cheap labor”
"o vencedor da vida, o optimista que vive em incesto com o próprio ego, é o traço mais frágil do líder"
"We shall not grow wiser before we learn that much
that we have done was very foolish."
You may not be able to change the world but can at least get some entertainment & make a living out of the epistemic arrogance of the human race.
"I wanted you to see what real courage is, instead of getting the idea that courage is a man with a gun in his hand. It's when you know you're licked before you begin but you begin anyway and you see it through no matter what. You rarely win, but sometimes you do."
“Trust your guts. But not too much!”
"Customers will try 'low-cost providers,' because the majors have not given them any clear reason not to." "
"Natal é quando as Crianças pedem e os Pais pagam. Défices é quando os Pais pedem e as Crianças pagam."
"A imprevidência dos povos é infinita, a dos governos é legal"
"What a man sees depends both upon what he looks at and also upon what his previous visual-conceptual experience has taught him to see"
“The leaders first task is to be the trumpet that sounds a clear sound”
"lamented the lack of any systematic data on the scale of unfunded IOUs that care-free politicians have handed out like confetti."
"Let them call me rebel and welcome, I feel no concern from it; but I should suffer the misery of devils, were I to make a whore of my soul..."
O problema não é o consumo. O problema é o consumo assente em endividamento."
"There are designations, like "economist", "prostitute", or "consultant" for which additional characterization doesn't add information."
When it becomes more difficult to suffer than change, you will change"
"Hope is not a strategy and a crisis is a terrible thing to waste"
The more you can see of the present, the more you can see of the future"
Yes, You can change the future, but only changing the present"
"Entrepreneurship is 'Having aspirations greater than your resources'"
“The single biggest reason companies fail is they overinvest in what is, as opposed to what might be."
"The first principle is that you must not fool yourself - and you are the easiest person to fool. So you have to be very careful about that"
"A estabilidade é uma ilusão"
"When we create the conditions of possibility, the universe becomes our co-conspirator"
Thinking about doing is not doing. Talking about doing is not doing. Doing is doing."
"'God has created me to do him some definite service. He has committed some work to me which he has not committed to another'.
...
"Each of us has a mission, each of us is called to change the world, to work for a culture of life, a culture forged by love and respect for the dignity of each human person.
"As our Lord tells us in the Gospel we have just heard, our light must shine in the sight of all, so that, seeing our good works, they may give praise to our heavenly Father."
"The future is not there waiting for us. We create it by the power of imagination."
"confusing testosterone with strategy is a bad idea"
"Much consulting involves the application of models to a system, as opposed to getting involved in the system as a positive change agent""
"O Portugal que pára sem orçamento é precisamente aquele que vive dele e que há todo o interesse em parar."
"credibilidade da política financeira e dos seus executores está ao nível da credibilidade de uma barraca das farturas"
"The role of the manager is thought to be reduction of uncertainty rather than the capacity to live creatively in it"
"today an entrepreneur is closer to artists than managers"
"A business without a path to profit isn’t a business, it’s a hobby"
"If no one’s upset by what you’re saying, you’re probably not pushing hard enough. (And you’re probably boring, too.)"
"Storytelling isn’t just how we construct our identities, stories are our identities"
"'He who has a why to live can bear almost any how' "
"They can because they think they can"
"Se há coisa que não suporto é misturar catequese com negócios, é a incapacidade para calçar os sapatos do outro e só pensar na nossa posição de coitadinhos, pobres vítimas indefesas dos maus e que por isso precisamos do Estado todo poderoso para nos proteger e, nem percebem na volta, os juros que o Estado cobra por esse serviço mafioso de protecção que, ainda por cima não resolve nada."
"Empathy is like a universal solvent. Any problem immersed in empathy becomes soluble."
"In victory, do not brag; in defeat, do not weep"
"Value it's a feeling not a calculation"
"An economist is someone who has had a human being described to him, but has never actually seen one."
"Don't finish first--it's not about running a rat race. Start with a better ending in mind."
"If you sit in on a poker game and don’t see a sucker, get up. You’re the sucker.”
"The 'value added' for most any company, tiny or enormous, comes from the Quality of Experience provided."
"Crediting government with the success of entrepreneurs is like crediting the guy who built Bill Gates’ garage with the success of Microsoft."
"I have found that assuming social scientists understand the difference between correlation and causality is not generally a good one."
"Promising never to raise taxes, without reaching a deal on spending, really means a high and rising commitment to future taxes."
"Some things are so foolish that only an intellectual could believe them, for no ordinary man could be such a fool"
"os bancos não financiam a economia, a poupança sim"
"I do not know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody"
"Never be afraid to try, remember... Amateurs built the ark. Professionals built the Titanic."
"terms such as 'experiment' and 'observation' cover complex processes containing many strands. 'Facts' come from negotiations between different parties and the final product - the published report - is influenced by physical events, dataprocessors, compromises, exhaustion, lack of money, national pride and so on."
"'science in the making' is 'the consequence of [a] settlement' of 'controversies'."
"If the state wishes to spend more, it can do so only by borrowing your savings or taxing you more. And it's no good thinking someone else will pay, that someone else is you."
"All failures of strategy are rooted in the assumption that outcomes are predictable."
"Doing things like your bigger competitors is how to get killed in the wars out there"
“Uma moeda boa e forte é como a saúde. Só lhe damos verdadeiramente valor quando não a temos.”
"Life’s tough. It’s tougher if you’re stupid"
"O homem de bem exige tudo de si próprio; o homem medíocre espera tudo dos outros"
"Change is a threat when done to me, but an opportunity when done by me."
"As elites foram deixando de falar das exportações à medida que se foi percebendo que o país consegue exportar sem elas"
"Your toughest competition is the little voice inside your head telling you to stop"
"Pain is just weakness leaving your body"
"Built to last" is bad economics. Built to do something great" is the better idea. Think: "Creative destruction."
"the world is an uncertain place no matter how many Greek letter equations you affix to a problem."
"You never change things by fighting existing reality. To change s.th., build a new model making the existing model obsolete"
“No, no, you're not thinking; you're just being logical.”
"Success is not a destination. It's the trail you leave behind you."
"Winners make a habit of manufacturing their own positive expectations in advance of the event."
“You’ve got to start with the customer experience and work back toward the technology – not the other way around”
"Strategy as the "smallest set of - intended or actual - choices and decisions sufficient to guide all other choices and decisions sufficient to guide all other choices and decisions."
"When something is commoditized, an adjacent market becomes valuable"
"nature evolves away from constraints, not toward goals"
"There aren't any textbooks on what to stop doing!"
"With great power comes great irresponsibility "
"Weird things happen when you take price out of the equation for consumers"
"‘It’s so damn complex. If you ever think you have the solution to this, you’re wrong and you’re dangerous.’"
"Saruman believes it is only great power that can hold evil in check, but that is not what I have found. I found it is the small everyday deeds of ordinary folk that keep the darkness at bay. Small acts of kindness and love."
"Increasing stuff that doesn't add value dilutes existing value."
"O federalismo não é a alternativa à troika, é a troika para sempre."
"Never underestimate the difficulty of changing false beliefs by facts"
"Stressors are information"
“If you hear a “prominent” economist using the word ‘equilibrium,’ or ‘normal distribution,’ do not argue with him; just ignore him, or try to put a rat down his shirt.”
"The advantage of experiences over things for most of us is that we can make them seem unique, which = scarce, which = value"
"Pedras no caminho?
Guardo todas, um dia vou construir um castelo"
"Without risk, faith is an impossibility."
"Não posso com quem vive a achar que os outros lhe devem sempre alguma coisa."
"In a world of increasing automation, our ability to perform tasks is not nearly as important as our ability to dream. The questions we need to ask are not ones of action, but ones of meaning"
"Me arrancam tudo a força e depois me chamam de contribuinte."
"Letting people vote for expensive programs that “somebody else” will finance is a good recipe for getting people to vote irresponsibly"
"what's fairness gotta do with pricing based in value?"
"The epic battle of our generation is between the status quo of mass and the never-ceasing tide of weird."
“Price is emotional”
"There will always be a reason why you can't pursue it, until competitors create a reason why you must."
"The most important thing to study is opening theory"
"The greater the contrast, the greater the potential"
“Customers don't care about your solution, they care about their problems.”
"Todos querem conhecer a verdade, mas o que desejam é que lhes contem uma mentira em que não sejam protagonistas."
"Execution efficiency strangles innovation in the crib, but not with malice, by default.”
"Our obsession with scalability is getting in the way of unleashing the potential of the 21st century."
"The system is optimized to mitigate risk, not create value"
"Champions are made when no one is looking"
"Don't bargain on value. Half as expensive is often twice as cheap."
"Customers care about outcomes, not effort, technology, or originality."
"
"You don't have to pick between 1) playing the game and 2) not playing the game. You can *change* the game."
""The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool." "