terça-feira, julho 07, 2015

Controlar, controlar, controlar...

E na linha da "Curiosidade do dia" de ontem:
Este artigo "Exponential Organizations Are The Future Of Global Business And Innovation":
"Here’s a strange thought: Not very long ago, vertical integration was the cutting edge of global business. Indeed, well into the last century, the companies considered to be at the forefront of innovation were those resting atop the largest and most sprawling networks of operation.
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Today’s business leaders stake their success on the opposite model of development. Increasingly, “agility” is the determining factor of market competitiveness, “leanness” its new underlying impetus.
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One of the last persistent hangovers from the previous mindset is the presumption of scarcity. For businesses operating under the notion that the resources available to them are fixed and at a premium, the goal has been and always will be to control as many stages of production and distribution as possible."
E recordo tantos artigos que, ainda enterrados no século XX, alertam para o perigo da perda de controlo.
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Como não recordar "The Power of Co-creation" e a percepção de que cada vez mais as empresas têm de perceber que não controlam parcelas crescentes da cadeia de valor...



segunda-feira, julho 06, 2015

Curiosidade do dia

Esta imagem:
Quer dizer muito...
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O que significa face ao paradigma do século XX?

Resultados são consequência de...

Resultados são consequência de exigência e planeamento.
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Atenção a este vídeo "What Sets Top Sales Teams Apart".
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Equipas de vendas de topo têm objectivos exigentes e planeamento:

"Structure - Expectations are followed up on and processes are put in place
11. High-performing sales organizations hold their team members to a higher level of accountability.
12. High-performing sales organizations are quicker to terminate underperforming salespeople.
13. Sales managers at high-performing sales organizations reported a higher percentage of their salespeople achieved their annual quotas.
14. High-performing sales organizations employ a morestructured sales process.
15. High-performing sales organizations more closely monitor their lead follow-up process."
Trecho retirado de "Sales Organization Performance Gap Research Report"

E começar pelos resultados?

A batota é um tema clássico neste blogue.
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A batota é o tema de "A Three-Step Guide to the Ultimate Customer Experience".
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O autor, pessoa que muito estimo, propõe esta sequência:
  • 1. What if everything went exactly right?
  • 2. What does it take to make it work out that way?
  • 3. What are the road blocks?
No final da primeira leitura acabei a pensar na inversão da ordem... tal como prefiro o CAPD em vez do PDCA. Uma loja não começa do zero, já existe, já está aberta e, constata que as contas não vão bem.
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A loja de hoje é uma plataforma que existe para servir que tipo de clientes, em que contextos da sua vida?
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Em vez de começar pelo planeamento, como se se começasse com uma folha em branco, talvez faça sentido começar pelo que corre mal e começar a remover os obstáculos. Ou seja, começar pela análise do desempenho actual.

"Crise fecha 13 empresas por dia"

Segundo uma fonte, o Barómetro BD Informa, a evolução dos encerramentos de empresas em Portugal nos últimos anos foi esta:
Em 2014 já encerraram menos empresas que em 2010.
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A mesma fonte dá este desempenho para 2015:
2015 ainda está melhor que 2014.
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E o que resolve escrever o JN, um jornal do Norte, a região que está a reganhar algo que tinha perdido desde os anos 80 do século passado?

Pois, isto está tudo relacionado:




Quem vai relacionar-se com as tribos de Mongo?

Uma grande verdade:
"Organizations want customers to have relationships with their brands without the expense of the brands having actual relationships with customers.
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Loyalty for most organizations is a one-way street. The customer is expected to be loyal to the brand. The idea of loyalty to the customer is not even considered.
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Real human relationships take time and effort. To become a good and loyal friend does not happen quickly. But loyalty and caring are powerful human emotions and brands seem to want to have these emotions on the cheap.
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Technology has been used to replace expensive human-to-human, face-to-face relationships, because these relationships are the most expensive of all."
No Estranhistão, planeta cheio de tribos, quem as vai servir?
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As empresas grandes ou as pequenas?
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Qual delas aposta mais na relação?


Trechos retirados de "Relationships are expensive"

domingo, julho 05, 2015

Curiosidade do dia


Mongo a bombar

"Local Motors: The Ex-Marine on a Mission to Fix the Auto Industry"

Vale a pena ouvir.

"but you can pick your clients"

"You can’t pick your family, but you can pick your clients.
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Ideal Clients rock! They value what we offer, communicate well, are forward thinking and reasonable, have a good sense of humor, and will give the time, money, and resources to make our business projects successful. When we work with our Ideal Clients, our sales time collapses, productivity soars, deals are larger, and they help us get referrals to others like themselves.
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And then there’s the opposite—the PITA client.
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Working with PITA clients isn’t just an unpleasant experience; it’s an opportunity cost. PITA clients push you to do more for less. Once you say yes, you’ve locked yourself into a downward spiral.
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Part of the problem was with the sales team, who had the mentality that any business was good business—even clients with tiny budgets and huge demands. But the sales reps at this firm didn’t deal with the clients after signing them on. They got their commission checks and the terrible clients became an engineer’s problem. “This is why the engineers at this company hate the sales team … and hate their jobs,”
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1. Create a crisp profile of your Ideal Client. This way, you recognize perfect opportunities when they arise and can help your Referral Sources make great connections for you. Consider the ideal industries, job titles, and locations of the prospects you most want to meet. Also stress the ideal personality traits, and the typical situation or need your company addresses.
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2. Ensure everyone in your organization focuses on attracting only Ideal Clients. If you’re a sales leader, empower your team to recognize PITA prospects and to get rid of them before they ever get into the pipeline. No questions asked.
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3. Ask your current Ideal Clients for referrals. When you implement a rigorous referral program, you continue to attract only Ideal Clients to your company."

Trechos retirados de "Want to Choose Your Clients? Get Referrals"

Optimizar a customização

A propósito deste postal, "Subir na escala de valor - customização", pensei para comigo como esta abordagem da customização no calçado é difícil.
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PME habituadas a outro modelo de produção, a outro modelo de negócio, torcem-se todas ao tentar enveredar pela customização.
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Ao ler "Contextual variety, Internet-of-Things and the choice of tailoring over platform: Mass customisation strategy in supply chain management" de Irene Ng, Kimberley Scharf, Ganna Pogrebna e RogerMaull, publicado por Int. J. Production Economics 159 (2015) 76–87, percebe-se o quanto há por estudar pelas PME para optimizar esta actividade:

Acerca do poder do contexto

Acerca do poder do contexto:
"while we’re ooh’ing and aah’ing, we’re missing the details that really matter: the billions of small moments that happen every day that are revolutionizing the way consumers behave and choose and live and, with it, the way we need to reach them.
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But then there are those moments that really matter—the I want-to-know moments, I want-to-go moments, I want-to-do moments, and I want-to-buy moments. They matter to consumers and they matter to brands. These moments, or “micro-moments,” are when we act on a need—to learn something, do something, discover something, watch something or buy something. They are intentrich moments where decisions are being made and preferences being shaped. We see them constantly, across billions of monthly searches, billions of hours of videos watched every month, billions of interactions with various sites and apps. These aren’t just people inattentively tapping things into their phone; they rather are the new battleground for hearts, minds and, with them, the dollars their attention brings along.
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In these micro-moments, consumer expectations are higher than ever. The powerful computers we carry in our pockets have trained us to expect brands to deliver exactly what we are looking for – the moment we are looking. We want things right, and we want things right away. In fact, 69% of online consumers agree that the quality, timing, or relevance of a company’s message influence their perception of a brand."


Trechos retirados de "Outside Voices: Why Mobile Advertising May Be All About Micro-Targeting Moments"

sábado, julho 04, 2015

Curiosidade do dia

Ressalva:
Um negócio tem de dar lucro senão é um hobby!
Talvez alguns dos nomes citados em "Editoras indie, um roteiro para livros alternativos" não passem de hobbies, ou talvez sejam startups em busca de um modelo de negócio para poderem escalar, ou talvez sigam as recomendações de "Manufacturing for a Small Planet":
"Build a community first. If you’re building your product before your community, you’re doing it all wrong. Small niches are about cultivating raving fans. If you don’t have confidence that the products on your website will appeal to your fans, then you don’t have a community. Think of yourself as a rock band, not as a factory."
De qualquer maneira esta explosão de editoras indie é mais um sintoma de Mongo, do Estranhistão, de gente que recusa a uniformização, que recusa ser plankton:
"“É possível que os projetos editoriais mais modestos nos seus meios tenham surgido, em parte, como resposta a esta feroz uniformização, que é também uma uniformização do gosto e um eficaz contributo para uma branda invasão bárbara. Contudo, este surgimento das pequenas editoras não deve ser visto apenas como um movimento reativo ou de resistência face à denominada indústria cultural. Algumas delas já andavam por cá antes desta maquinaria pesada ter sido posta em marcha.”" 

Para reflexão

Por um lado "Shocker: 40% of Workers Now Have 'Contingent' Jobs, Says U.S. Government":
"“Because contingent work can be unstable, or may afford fewer protections depending on a worker’s particular employment arrangement, it tends to lead to lower earnings, fewer benefits, and a greater reliance on public assistance than standard work.”"
Por outro, "This Is Why You Should Consider Dumping Your Traditional Job":

Recordei-me logo dos vereadores e da sua piedade.

Tour de France 2015


11 meses por ano à espera deste dia

Benvindo ao Estranhistão

Estranhistão, Mongo são rótulos metafóricos que uso há anos para descrever o mundo económico onde nos estamos a embrenhar e entranhar.
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Para trás fica o século XX. Contudo; muita gente ainda lá está mentalmente, ainda pensa segundo os modelos da produção e do consumo em massa. Foram moldados neste molde:
"The second industrial revolution is easiest to understand by thinking of Henry Ford and the assembly line. Henry pithily summed this up when he told customers they could choose any color for the Model T – as long as it was black. The assembly line made it efficient [Moi ici: That was the name of the game] to get a single product out to the masses."
 O pior é que esse molde ainda não foi partido, por isso gerações de futuros decisores continuam a ser formatadas nesse modelo.
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No Estranhistão:
"During the second industrial revolution, it often took years to get from an idea to a finished product. Today, moving from idea to finished product can take mere hours.
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We also believe this movement will be the primary driver of growth in our economy over the next decade. We see this happening because these digital tools give rise to a set of goods and services that were not economically viable before. We consider these new markets to be long-tail manufacturing.
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The days of “big hits” are over and the magnitude of the hits we have are much smaller.[Moi ici: Há dias fiz a pesquisa, o programa de televisão mais visto nos EUA em 1951 tinha 61 milhões de espectadores num país com 150 milhões de habitantes. Em 2011 o programa mais visto tinha 26 milhões de espectadores num país com 308 milhões de habitantes]
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Today we have hundreds of TV stations and millions of videos on YouTube. There is no “one” show or song that captures the attention of the majority of consumers at any given time. The Internet and low-cost availability of computers, mobile phones and tablet computers have made it possible for content creators to make niche content that reaches very small but passionate audiences.
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This same phenomenon is starting to happen with physical goods. We’re moving from a world where there were approximately 2,000 important manufacturers for consumer goods to a world where there will be 2,000,000. But these manufacturers look different. They don’t have massive factories and long assembly lines. They don’t make the same product for a year, lay off workers for retooling, and then make a new product. These new manufacturers use digital manufacturing tools and often make different products for different customers in the same day. Many of them start from their houses or garages and eventually expand into a proper office or lab-style environment."
E agora, a mensagem que não nos cansamos de transmitir, acerca do mundo de oportunidades que aí vem:
"we believe the world is at the beginning of a new renaissance. We see power in product development shifting from major corporations to individual designers and entrepreneurs. The availability of low-cost manufacturing tools and cheap distribution on Internet sites continue to level the playing field. Small teams can now make one-of-a-kind high-value products that major corporations can’t justify making because they aren’t for the masses.[Moi ici: Por favor, voltar atrás e ler o último período... há muitas oportunidades e boas nos pitchs que os O'Leary deste mundo rejeitam]
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In an increasingly expanding and globalized world, manufacturing is “getting small” and becoming nimble owing to this new wave of digital makers. Long-tail manufacturing with a focus on fans instead of form and function – it’s a tale of success and innovation and it’s only just begun."

Trecho retirado de "Manufacturing for a Small Planet"

Para que muitas mentes comecem a mudar

Para que muitas mentes abandonem a cassete ultrapassada e simplista:
"Os fornecedores de têxteis e acabamentos da indústria de vestuário chinesa enfrentam uma luta pela sobrevivência na sequência da aprovação de planos de prevenção e controlo da poluição da água e emissões produzidas pelo sector, implementados pelo governo do país.
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Um gestor sénior da Zhejiang Hangmin Stock Co. Ltd., uma das 20 maiores empresas de tingimento chinesas, com sede em Hangzhou, no rio Qiantang, diz que as taxas de tingimento e acabamento praticadas pela sua empresa têm aumentado 15% em comparação ao ano passado, tendo em vista a redução do impacto ambiental. «Iremos provavelmente aumentar [novamente] no próximo mês de setembro», acredita.
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A indústria de tingimento chinesa debate-se com a consolidação em larga escala e muitas pequenas e médias empresas (PME) na área do rio Yangtze e no delta do rio das Pérolas poderão ser fechadas brevemente, revelou Hu Kehua, vice-diretor de responsabilidade social do Conselho Nacional Têxtil e de Confeção da China. Na província de Zhejiang, a sul de Xangai, prosseguiu Hu, pelo menos, 5% das empresas de tingimento serão encerradas antes do final de 2016."

Trechos retirados de "Poluição abala ITV chinesa"

sexta-feira, julho 03, 2015

Curiosidade do dia

O Portugal incumbente no seu melhor pior, o país saudoso do condicionamento industrial, com medo da concorrência, no passado acorria à protecção pedo-mafiosa do governo de turno. Agora, recorre aos tribunais e às já famosas providências cautelares:
"Seis associações empresariais algarvias vão avançar com uma terceira providência cautelar contra a construção de um complexo comercial que integra uma loja Ikea, em Loulé."

Trecho retirado de "Empresários algarvios avançam com nova providência cautelar contra Ikea"

ainda se ao menos fosse algo diferenciável

Então, acredita que o produto ou serviço da sua empresa é uma commodity?
"In pictures: Evian opens London pop-up shop"
Eu sei... ainda se ao menos fosse algo diferenciável, como água, por exemplo.

Subir na escala de valor - customização

Há cerca de um mês numa apresentação sobre luxo, estavam presentes muitos empresários de calçado e marroquinaria, para tentar beber alguma informação sobre como subir na escala de valor.
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À sua atenção:

Uma opção estratégica válida

"“Estamos entre as três fábricas no mundo que fazem equipamentos para tubos de grandes dimensões até 2,5 metros de diâmetro”, sublinhou o responsável."
Quais serão os diâmetros de tubos mais vendidos em todo o mundo?
Os diâmetros mais vendidos, mais comuns, são o equivalente aos "hits". O grosso dos fabricantes que fazem equipamentos para tubos estarão concentrados nas dimensões mais comuns. Uma opção estratégica válida, para quem não pode, ou não quer, competir pelo preço mais baixo (pelo custo unitário mais baixo), passa por escolher um nicho, uma paisagem onde a competição será mais rarefeita e os clientes não andarão propriamente à procura do fornecedor mais barato mas talvez de um parceiro de desenvolvimento.

Trecho retirado de "Empresa Portuguesa Lança Máquina Inovadora De Tubos Plásticos No Mercado Europeu"

BTW, há mais de 20 anos, a empresa onde trabalhava encomendou à Periplast um misturador de composto, para uso laboratorial. Uma peça "única", dimensão reduzida para uso laboratorial e, já na altura, como uma série de sensores para estudar o fenómeno da composição e, assim, ajudar a ajudar os clientes que pediam apoio técnico. Depois, acabou por encomendar um segundo para o doar à Universidade do Minho, ao PIEP que estava a dar os primeiros passos.