sexta-feira, outubro 04, 2024

Unreasonable hospitality - parte III

Há dias escrevi este postal, "Preocupante" onde sublinhei acerca de um retrato das PME em Portugal:

"O estudo conclui ainda que 33% das empresas não usam ou usam muito pouco análises de dados para tomar decisões importantes na empresa."

Vou citar mais uns trechos de "Unreasonable hospitality: the remarkable power of giving people more than they expect" de Will Guidara.

"Where do the highest-paid people in the company work? In the restaurants themselves, or in the corporate offices? That says a lot about how the company is run.

...

In restaurant-smart companies, members of the team have more autonomy and creative latitude. Because they tend to feel a greater sense of ownership, they give more of themselves to the job. They can often offer better hospitality because they're nimble; there aren't a lot of rules and systems getting in the way of human connection. But those restaurants tend not to have a lot of corporate support or oversight-the systems that make great businesses.

Corporate-smart companies, on the other hand, have all the back-end systems and controls in areas like accounting, purchasing, and human resources that are needed to make them great businesses, and they're often more profitable as a result. But systems are, by definition, controls-and the more control you take away from the people on the ground, the less creative they can be, and guests can feel that. Restaurant-smart companies can be great businesses, and corporate-smart companies can deliver great hospitality. But their priorities are different, in ways that fundamentally affect the guests' experience.

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whatever terrifying statistic you've heard about how many restaurants fail in the first year has a lot more to do with the people who open restaurants without understanding the business part of the business."

Para as PME, estar atento ao contexto não é apenas uma vantagem, é uma questão de sobrevivência. Num mundo onde dados e decisões informadas fazem toda a diferença, ignorar a importância da análise de informação é ficar para trás. Para crescer e inovar, é essencial combinar autonomia e criatividade no terreno com o suporte e sistemas robustos que sustentam negócios bem sucedidos. Não basta ser excelente no que se faz – é preciso também entender o negócio por trás do negócio e antecipar oportunidades. O futuro pertence a quem está preparado.

Está a ser a melhor leitura deste ano. Um livro para decisores no mundo empresarial.

Parte IIParte I.

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