segunda-feira, maio 18, 2015

Um outro têxtil, bem diferente do passado

"Value creation is the central idea in any retail activity. The key to sustainable business success is the generation of significant value for the customer, as retailers can only justify their mark-ups and thus operate sustainably successful if sufficient value is generated for the customer."
.
Em sintonia com a melhoria do desempenho do têxtil em Portugal e, com o comentário do Bruno em "Qual é o twist?", estes trechos:
Quadrante superior direito: mais crescimento e mais margens.
"Turning to the fashion retailing industry - this is an example of a market particularly characterized by an increasingly fast pace. Retailers are required to swiftly adapt the product offering to contemporary and increasingly even fleeting trends in order to satisfy customers. Therefore, it is not surprising to find that, first, backward integrated firms, that is, retailers who produce (a certain share of) their own products, also tend to be more successful in fashion retailing (see Figure 2). The reason for the latter phenomenon is that backward integrated retailers are better able to react flexibly to customer demands and to manage and control product quality better. Thus, if retailers can manage to have up-to-date knowledge about the latest fashion trends and customer expectations, then a backward-integration strategy has the potential to generate significant customer value.
Second, another related success factor is the usage of a fast-fashion strategy. ‘H&M’ and ‘Zara’ (Inditex) are, amongst others, famous for frequent and short term changes in their product lines to respond and to even foster the fast pace of today’s markets. While ‘H&M’ is able to generate value as it designs its own products, ‘Zara’ (Inditex) successfully responds to the challenging cycle time and can thus ideally adapt to market conditions and customer demands. Thus, if fashion-retailers are willing and able to continuously examine changing market conditions and customer demands, then a fast-fashion strategy has the potential to generate significant customer value."
Trechos retirados de "Value Creation in International Physical Retailing" de Werner Reinartz e Monika Käuferle, publicado por Journal of Creating Value 1(1) 72–78

1 comentário:

Bruno Fonseca disse...

a tendência é cada vez mais flexibilidade, rapidez de resposta, qualidade.

estou a trabalhar com uma têxtil agora e o patriarca disse logo: nós aqui temos 3 vetores: flexibilidade, tempo de resposta e qualidade!

e com o incremento do ecommerce, não duvido que cada vez mais vai ser mais importante a rapidez, a personalização.

esta é a grande vantagem.

vejo agora investimentos dedicados à flexibilidae produtiva. ou seja, empresas de alguma dimensão, mas que estão a comprar maquinaria que permite que cada máquina, em si mesma, seja várias máquinas, ou seja, a mesma permite produzir diferentes tipos de produtos sem interromper a produção dos restantes. é sui generis este switch.

mais do que produzir 1 milhão de peças A, interessa que a máquina tenha capacidade de produzir 500.000 peças do tipo A, B, C e D.

no têxtil, no mobiliário, no calçado, na cerâmica, isto é algo palpável.