quinta-feira, junho 11, 2020

Aguardemos os desenvolvimentos e as suas consequências

Um interessante artigo sobre a Inditex e o seu desempenho durante a quarentena em "Zara Owner Built a Post-Covid Retailer Before Coronavirus" em linha com o que ouvi ontem à noite num telejornal qualquer.

Uma informação que não consta deste artigo e que ouvi no tal telejornal foi sobre a intenção da empresa em futuramente fechar um certo número de lojas. Recordei de imediato o que tinha lido ontem, na minha caminhada matinal, no capítulo 8 "Optimizing to Extinction" do livro “Remarkable Retail”.

O capítulo é sobretudo sobre as empresas de retalho que estão mal, e esperam resolver o seu problema de uma má proposta de valor, ou uma má execução, fechando de uma penada uma série de lojas para cortar nos custos.
"For the better part of a decade, Wall Street has been pushing under-performing retailers to cut expenses and close stores.
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[Moi ici: O trecho que se segue é notável!!!] Some analysts have even gone to great lengths to calculate the number of stores that a given retailer would need to close to return to an acceptable level of store productivity, making the faulty assumption that reducing the denominator has zero impact on the numerator. [Moi ici: Ficamos a pensar naqueles analistas que acham que realmente os humanos têm todos uma mama e um testículo]
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[Moi ici: O autor compreende e defende que marcas que sobre-expandiram o número de lojas terão de encerrar algumas, mas] More useful for our purposes is how significant store closings impact the long-term viability of a brand. Unless a retailer significantly over expanded, closing large numbers of stores will make it materially less customer relevant. The company is effectively abandoning a trade area and “firing” the customers that live or work there. Unless a convenient alternative location is nearby, this business is almost always lost to local competition. Some retailers have counted on their website to pick up the volume they are losing by closing stores. This strategy rarely pans out. First, the reason the customers shopped in the store is, presumably, they like shopping in stores better than online. Unless the products being sold are truly unique, the shopper can usually find plenty of brick-and-mortar stores offering acceptable substitutes nearby.
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stores play an important role in marketing by creating and reinforcing top-of-mind awareness, even for customers who rarely set foot in the store. Brick-and-mortar locations tend to play a disproportionate role in cost-effective customer acquisition. Pulling stores out of a market is often akin to withdrawing significant advertising dollars. Overall brand impact is reduced, particularly compared to direct competitors that have greater"
Só porque as vendas homólogas online cresceram 90% em Abril passado, a Inditex pensa fechar uma série de lojas. Aguardemos os desenvolvimentos e as suas consequências.

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