terça-feira, dezembro 17, 2019

ISO 9001 - estar atento à evolução do contexto

Ontem em conversa numa empresa dava conta de um aperto na exigência dos clientes de artigos de moda. Coisas que no passado não eram assunto, agora dão origem a reclamação, devolução ou pedido de abatimento no preço. Depois, à noite, apanhei este artigo no FT "US retailers hit by ‘worst year since 2008’ for big discounts":
"US department stores and clothing retailers, trying to weather the continued onslaught of online shopping, are resorting to some of the biggest discounts since the 2008 crisis to woo consumers, heightening concerns of a squeeze in profit margins.
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This is the worst year for discounting since 2008,” said Jan Rogers Kniffen, a retail consultant, of clothing and mall-based retailers. He noted that the discounts came in spite of robust US consumer spending. “Outside of a recession, it’s the deepest I’ve seen.”
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Mastercard forecasts that US retail sales will rise 3.1 per cent between the start of November and Christmas Eve from the same period a year ago, led by ecommerce.
At mid-market department stores, about two-thirds of merchandise was still on sale last week, according to data companies StyleSage and Refinitiv. Average discounts, at 27 per cent, were only slightly less deep than during the Black Friday weekend."
Eis mais um exemplo da importância de estar atento à evolução do contexto que envolve as empresas:
Como está a evoluir o contexto da sua empresa?
  • Como vai a evolução do pricing dos seus concorrentes?
  • Como vai a evolução da inovação da sua empresa e dos concorrentes?
  • Como vai a evolução do acesso a recursos estratégicos?
  • Como vai a evolução da distribuição?
  • Como vai a evolução da propriedade intelectual da sua empresa e dos concorrentes?
  • Como vai a evolução da economia?
  • Como vai a evolução das operações?
  • Como vai a evolução da legislação e/ou regulação?
  • Como vai a evolução da qualidade?
  • Como vai a evolução da reputação da empresa?
  • Como vai a evolução da ...
Já agora:
“Overcoming myopia begins with situating the organisation and its transactional environment within the broader context of society. Such a perspective recognises the deeper causal relationships that enable and drive industry dynamics and outcomes. Understanding what these causal relationships are, how they might change and how they could affect future operating dynamics is the essence of scenario planning.
The transactional environment is the arena in which the organisation participates, where the perceived value or benefits it creates are exchanged to satisfy perceived wants and needs. The organisation has an immediate relationship with this environment.”
Trechos retirados de “Rethinking Strategy” de Steve Tighe.

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