terça-feira, outubro 17, 2006

Sobre o papel de um consultor

"No organization works if the toilets don’t work, but I don’t believe that finding solutions to business problems is my job. If a manager asks an academic consultant what to do and that consultant answers, then the consultant should be fired. No academic has the experience to know the context of a managerial problem well enough to give specific advice about a specific situation. What an academic consultant can do is say some things that, in combination with the manager’s knowledge of the context, may lead to a better solution. It is the combination of academic and experiential knowledge, not the substitution of one for the other, that yields improvement."

James G. March in "Ideas as Art", aqui.

2 comentários:

Anónimo disse...

É verdade, os gestores esperam que o Consultor faça e desapareça, não querem aprender a "pescar", preferem receber logo ali o peixe.
Mas um detalhe: nas organizações onde tenho estado, noto que acabam por aceitar a minha proposta de trabalho orientado para a sua própria aprendizagem, rumo à crecente autonomia. Parece-me é que antes de mim, a proposta doutros Consultores tinha sido outra, tinha sido mesmo a de "compra dum pacote", pacote esse que não incluía a oferta de conhecimento...

CCz disse...

Também na consultoria se aplicam as diferentes propostas de valor. A empresa de consultoria que aplica a chapa e vende preço.