terça-feira, outubro 17, 2006
Sobre o papel de um consultor
"No organization works if the toilets don’t work, but I don’t believe that finding solutions to business problems is my job. If a manager asks an academic consultant what to do and that consultant answers, then the consultant should be fired. No academic has the experience to know the context of a managerial problem well enough to give specific advice about a specific situation. What an academic consultant can do is say some things that, in combination with the manager’s knowledge of the context, may lead to a better solution. It is the combination of academic and experiential knowledge, not the substitution of one for the other, that yields improvement."
James G. March in "Ideas as Art", aqui.
James G. March in "Ideas as Art", aqui.
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2 comentários:
É verdade, os gestores esperam que o Consultor faça e desapareça, não querem aprender a "pescar", preferem receber logo ali o peixe.
Mas um detalhe: nas organizações onde tenho estado, noto que acabam por aceitar a minha proposta de trabalho orientado para a sua própria aprendizagem, rumo à crecente autonomia. Parece-me é que antes de mim, a proposta doutros Consultores tinha sido outra, tinha sido mesmo a de "compra dum pacote", pacote esse que não incluía a oferta de conhecimento...
Também na consultoria se aplicam as diferentes propostas de valor. A empresa de consultoria que aplica a chapa e vende preço.
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