sábado, maio 29, 2021

Minerar mercados

Em 2015 chamei aos disruptores de mineradores:

"o seu negócio não é low-cost? Então, agradeça aos membros low-cost o trabalho de "mineração" que fazem, eles criam os seus potenciais futuros clientes. Eles "ensinam-lhes" o bê-à-bá da actividade. Depois, alguns ficarão sempre por aí, mas outros ganharão uma paixão e sentirão uma necessidade genuína de subir para outros desafios. É aí que entra a sua empresa, dedicada a servir um grupo que quer mais do que o básico. Para isso, precisa de ter uma estratégia clara e estar alinhado com ela."

Recordo este postal de 2020, "O low-cost como um aliado". 

Agora, em “Organizing for the New Normal” de Constantinos Markides encontro:

"when we look at one specific disruption that is affecting numerous companies: the arrival of a new and disruptive business model in an established market. If there is one thing we know about disruptive business models it is that they grow by attracting two different types of customers: the customers that are currently served by the established companies, and entirely new customers that enter the market for the first time.

...

When it arrives, the new business model attracts customers that are different from the customers of the core business

...

These “different” customers are what sustain the new business model in the short term, but the innovators who introduced the business model keep improving it year after year until it reaches a point that it becomes “good enough” for the customers of the core business. That’s when these core customers begin to switch to the new model and that is when the cannibalization of the core business begins."