quinta-feira, março 24, 2011
Por que não experimentar o caminho menos percorrido? (parte III)
Parte I, Parte II e Prequela.
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Ainda há dias escrevi sobre o problema claro e transparente que afecta o negócio dos transportes.
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Rick Kash em "The New Law of Demand and Supply" conta um caso que pode ser usado como motivação para pensar estrategicamente nos transportes:
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"When we worked with United Airlines' cargo division, United Cargo, our first task was to learn how shifts in demand had changed the fundamental structure of its market. (Moi ici: É fundamental ser capaz de fazer isto, o exercício de abandonar o corpo, de fugir à rotina do dia-a-dia e olhar para o fluxo dos acontecimentos, o que aconteceu, o que pode vir a acontecer e como isso pode afectar a procura. Claro, os preguiçosos, ou os incapazes de abandonarem o corpo vão pedir apoios socialistas para evitar fazerem a mudança e esperar que o passado retorne. Já Prahalad dizia "To ensure future success one needs to move from a zone of comfort to one of opportunity. How? Break existing frames of reference". Quem espera que a tormenta passe para que o passado regresse é alguém que desperdiça as oportunidades escondidas que se podem aproveitar quando se abraço o futuro). United Cargo primarly serves large freight forwarders, which consolidate freight travelling between smaller shipers and their recipients. To understand how demand among freight forwarders would evolve, we needed to know how demand among the shippers they serve was changing.
...
Based on what we learned, as well as on the existing structure of the freight forwarder industry, we were able to anticipate how the industry was likely to move forward. Demand for commodity shipping would still be strong, and some freight forwarders would continue to focus on it, competing primarly on low price and availability. Others would offer greater reliability at higher prices. A third segment would differentiate itself by managing all of the information related to its shipments. Finally, a fourth group of forwarders would invest in building the differentiated logistical skills that would enable these forwarders to be value-added partners with leading-edge shippers."
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O caminho mais percorrido é o caminho já feito, é o caminho que os incumbentes e os que têm mente de incumbentes seguem. É como a multidão que sai do metro e tem de subir à superfície por uma escada rolante, há mais gente a tentar subir do que a capacidade de transporte, logo há acumulação de gente que espera uma oportunidade...
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Por que não recuar, distanciar-se da azáfama do dia-a-dia e apreciar o panorama... e ver o que os outros estão a fazer (BTW, isto faz-me recordar este artigo "“That’s the Way We (Used to) Do Things Around Here”" onde às tantas se pode ler:
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"A growing body of neuroscience research confirms the power of the impartial spectator. For example, a person with obsessive-compulsive disorder (OCD) might ruminate on a single belief, such as “I have to wash my hands to make sure they’re clean.” Day after day, this thought reinforces neural connections in parts of the brain such as the basal ganglia, gaining influence over the individual’s behavior. But MRIs show that asking people to observe their own thinking process as they ruminate can cause activity to move to more deliberate, conscious brain regions such as the prefrontal cortex. Research at the University of Toronto shows that moment-by-moment self-observation activates executive planning areas in the prefrontal cortex and deactivates areas involved in attention-distracting rumination.
Working in any corporation may lead people to adopt repetitive patterns of behavior. But the neural connections remain plastic. Once people know how to bring the impartial spectator into play, they can recognize when their old habituated neural patterns no longer serve them (or their company) well, and reshape those patterns in new directions.")
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Pode ser que o distanciamento leve a ver a realidade de uma forma diferente e descobrir que ... afinal existe uma alternativa, um caminho menos percorrido que também nos pode conduzir ao objectivo.
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E... como acaba de escrever Seth Godin "A symptom of the revolution: When we state something is impossible in theory, but then change our minds when we discover that it is possible in practice."
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No próximo episódio desta série uma proposta carregada de batota condimentada a misturar: demografia; atenção; design; know-how técnico e paixão. Tudo gerado por uma montra na cidade do Porto.
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E no seguinte... a alimentação e a Misako.
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Ainda há dias escrevi sobre o problema claro e transparente que afecta o negócio dos transportes.
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Rick Kash em "The New Law of Demand and Supply" conta um caso que pode ser usado como motivação para pensar estrategicamente nos transportes:
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"When we worked with United Airlines' cargo division, United Cargo, our first task was to learn how shifts in demand had changed the fundamental structure of its market. (Moi ici: É fundamental ser capaz de fazer isto, o exercício de abandonar o corpo, de fugir à rotina do dia-a-dia e olhar para o fluxo dos acontecimentos, o que aconteceu, o que pode vir a acontecer e como isso pode afectar a procura. Claro, os preguiçosos, ou os incapazes de abandonarem o corpo vão pedir apoios socialistas para evitar fazerem a mudança e esperar que o passado retorne. Já Prahalad dizia "To ensure future success one needs to move from a zone of comfort to one of opportunity. How? Break existing frames of reference". Quem espera que a tormenta passe para que o passado regresse é alguém que desperdiça as oportunidades escondidas que se podem aproveitar quando se abraço o futuro). United Cargo primarly serves large freight forwarders, which consolidate freight travelling between smaller shipers and their recipients. To understand how demand among freight forwarders would evolve, we needed to know how demand among the shippers they serve was changing.
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Based on what we learned, as well as on the existing structure of the freight forwarder industry, we were able to anticipate how the industry was likely to move forward. Demand for commodity shipping would still be strong, and some freight forwarders would continue to focus on it, competing primarly on low price and availability. Others would offer greater reliability at higher prices. A third segment would differentiate itself by managing all of the information related to its shipments. Finally, a fourth group of forwarders would invest in building the differentiated logistical skills that would enable these forwarders to be value-added partners with leading-edge shippers."
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O caminho mais percorrido é o caminho já feito, é o caminho que os incumbentes e os que têm mente de incumbentes seguem. É como a multidão que sai do metro e tem de subir à superfície por uma escada rolante, há mais gente a tentar subir do que a capacidade de transporte, logo há acumulação de gente que espera uma oportunidade...
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Por que não recuar, distanciar-se da azáfama do dia-a-dia e apreciar o panorama... e ver o que os outros estão a fazer (BTW, isto faz-me recordar este artigo "“That’s the Way We (Used to) Do Things Around Here”" onde às tantas se pode ler:
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"A growing body of neuroscience research confirms the power of the impartial spectator. For example, a person with obsessive-compulsive disorder (OCD) might ruminate on a single belief, such as “I have to wash my hands to make sure they’re clean.” Day after day, this thought reinforces neural connections in parts of the brain such as the basal ganglia, gaining influence over the individual’s behavior. But MRIs show that asking people to observe their own thinking process as they ruminate can cause activity to move to more deliberate, conscious brain regions such as the prefrontal cortex. Research at the University of Toronto shows that moment-by-moment self-observation activates executive planning areas in the prefrontal cortex and deactivates areas involved in attention-distracting rumination.
Working in any corporation may lead people to adopt repetitive patterns of behavior. But the neural connections remain plastic. Once people know how to bring the impartial spectator into play, they can recognize when their old habituated neural patterns no longer serve them (or their company) well, and reshape those patterns in new directions.")
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Pode ser que o distanciamento leve a ver a realidade de uma forma diferente e descobrir que ... afinal existe uma alternativa, um caminho menos percorrido que também nos pode conduzir ao objectivo.
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E... como acaba de escrever Seth Godin "A symptom of the revolution: When we state something is impossible in theory, but then change our minds when we discover that it is possible in practice."
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No próximo episódio desta série uma proposta carregada de batota condimentada a misturar: demografia; atenção; design; know-how técnico e paixão. Tudo gerado por uma montra na cidade do Porto.
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E no seguinte... a alimentação e a Misako.
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