domingo, agosto 10, 2008

Autocarros vs taxis

Descobri no GoogleBooks o livro de Stephan H. Haeckel "Adaptive Enterprise: Creating and Leading Sense-And-Respond Organizations".
.
O quarto capítulo "The Sense and Respond Alternative" (página 60) inclui uma analogia que merece uma reflexão, a diferença entre os autocarros e os taxis.
.
Os autocarros são as empresas que criam um produto ou serviço e procuram vendê-lo, os taxis representam as empresas que co-criam um produto ou serviço em conjunto com os seus clientes.
.

“The make-and-sell bus company emphasizes efficiency and predictability. The sense-and-respond taxi company emphasizes flexibility and responsiveness.
.
The make-and-sell bus company employs centralized operational decision-making, and cascades procedural instructions down to the drivers, who carry them out. The sense-and-respond taxi company relies on distributed decision-making: its employees respond independently to customer requests and changing conditions, with the context established by the company.
.
Information from a company plan determines the activities of bus drivers. Information from customer requests establishes what a taxi driver does.
.
Bus companies functions as mechanisms for efficiently generating unchanging (or gradually changing) products and service. Taxi companies function as adaptive systems for responding to unanticipated requests.”
.
A metáfora é muito interessante, já a estou a ver aplicada ao mundo da consultoria.
O que é que o cliente quer: um autocarro ou um táxi?
O que é que o cliente está disposto a investir: um autocarro ou um táxi?

2 comentários:

ematejoca disse...

Já acabou de ler o seu livro de férias? Gostou? Eu li coisa leve: Travessia de Verão de Truman Capote. Excelente para ler na praia.
Saudaçoes de Vila Nova de Gaia!

CCz disse...

Olá Teresa,
.
Confesso que ainda não pus os olhos na Peleponeso, tenho andado entretido com a pilha de livros com a leitura atrasada.